Rower Miejski w 2022 roku. Dwóch operatorów zainteresowanych obsługą systemu w Gliwicach

Gliwicki Rower Miejski ma rozpocząć funkcjonowanie w kwietniu br. Właśnie zakończył się termin składania ofert do przetargu mającego wyłonić operatora systemu. Są dwa zainteresowane podmioty, których wyceny mieszczą się w założonym na ten cel finansowaniu.

 
Ponad 1,44 mln zł brutto planuje przeznaczyć miasto na tegoroczne działanie GRM. Przypomnijmy, że sezon rowerowy w naszym mieście ma rozpocząć się 1 kwietnia, a zakończyć wraz z końcem listopada.

Swoją propozycję cenową do zamówienia publicznego złożyło konsorcjum firm ORANGE POLSKA i ROOVEE, które organizowało rower miejski w naszym mieście w ubiegłym roku i możliwe, że zorganizuje w kolejnym. Oferta wykonania zlecenia za 1,11 mln zł mieści się w budżecie zadania i jest najtańszą opcją.

Drugą ofertę złożyła spółka TRYBECO z Łodzi. Może zorganizować i obsługiwać system GRM w 2022 roku za 1,3 mln zł.

Jak będzie wyglądał rower miejski w 2022 roku? Podobnie jak w poprzednim sezonie, jednak wzrośnie liczba rowerów familijnych. Według dokumentacji załączonej do przetargu system GRM ma składać się z minimum 30 stacji rowerowych, z których każda wyposażona będzie w 1 panel informacyjny, średnio 15 stojaków rowerowych i 10 rowerów.

Wykonawca udostępni: rowery standardowe (minimum 293 sztuki), rowery typu tandem (2 sztuki), rowery typu cargo/familijny (5 sztuk). Dodatkowo podmiot realizujący zamówienie zapewni co najmniej 10 standardowych rowerów zapasowych dla całego systemu GRM.

Foteliki rowerowe nie w tym sezonie

fot. Roovee (na zdjęciu Zabrzański Rower Miejski)

W pierwszej połowie grudnia były radny Jan Pająk złożył wniosek do Wydziału Usług Komunalnych gliwickiego magistratu w sprawie wyposażenia części rowerów GRM w siedziska umożliwiające przewożenie w nich małych dzieci. Takie rowery funkcjonowały w Zabrzańskim Rowerze Miejskim w poprzednich latach i zapewne – gdyby pojawiły się także w naszym mieście – cieszyłyby się zainteresowaniem użytkowników. Radny niestety spóźnił się z wnioskiem bo przetarg zawierający inne wytyczne został już opublikowany.

W odpowiedzi udzielonej Pająkowi, wydział UK uzasadniał także, że w poprzednim sezonie nie wpłynęły wnioski od mieszkańców dotyczące wprowadzenia takiej funkcjonalności.

Wygląda więc na to, że w 2022 roku użytkownicy systemu GRM będą musieli zadowolić się dostępnymi rowerami typu cargo, których będzie więcej. Ich liczbę w postępowaniu przetargowym na ten rok zwiększono z 3 (jak w ubiegłym roku) do 5 sztuk. Na mapie GRM będzie można poszukać, na jakiej stacji (spośród 30) jest akurat dostępny do wypożyczenia.

(żms)
fot. Roovee (ZRM), arch. 24gliwice.pl/żms