W drugiej połowie września ruszą pierwsze prace związane z przebudową dróg w rejonie stacji PKP w Łabędach. Wykonawca wyznaczy drogę tymczasową i przeprowadzi prace przygotowawcze, roboty rozpoczną się od wycinki drzew i krzewów. Kierowców czekają też pierwsze utrudnienia.
W perspektywie 3,5 roku powstanie rondo turbinowe i nowy układ drogowy, dostosowany do rozbudowanej stacji kolejowej w Łabędach i poszerzonego wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Staromiejskiej. Warta prawie 40 mln zł miejska inwestycja, prowadzona jest w ścisłej koordynacji ze spółką PKP PLK.
Czego spodziewać się we wrześniu?
Zgodnie z harmonogramem prac, w drugiej połowie miesiąca w sąsiedztwie wiaduktu kolejowego powstanie zaplecze techniczne oraz droga tymczasowa w rejonie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Staromiejskiej, Głównej i Wolności (przy wiadukcie przy śluzie). Następnie rozpocznie się usuwanie z gruntu warstw humusu, co jest niezbędne do startu właściwych prac związanych z kanalizacją deszczową. Te rozpoczną się w rejonie oczyszczalni ścieków (poza czynnymi ciągami komunikacyjnymi).
Jeszcze w tym miesiącu przewidziano również: zawężenie jezdni na ul. Staromiejskiej w rejonie przejścia dla pieszych oraz ul. Strzelców Bytomskich w rejonie kościoła, zamknięcie odcinka ul. Głównej, a także opracowanie projektu budowlanego drogi tymczasowej dla komunikacji miejskiej – łącznika ulicy Narutowicza z ul. Partyzantów.
Zanim jednak cokolwiek się wydarzy, w pierwszej kolejności, już od 11 września, w rejonie ul. Głównej rozpocznie się usuwanie części drzew i krzewów, głównie samosiejek. Jak deklaruje Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach, wycinka została dokładnie zweryfikowana i będzie prowadzona etapami, w miarę postępu prac – za każdym razem w najmniejszym możliwym zakresie.
Inwestycja skoordynowana z PKP
Przypomnijmy – w ramach przebudowy przez kolejową spółkę układu torowego w rejonie stacji Gliwice Łabędy, w jej sąsiedztwie (pod przyszłym wiaduktem kolejowym nad ul. Strzelców Bytomskich) powstanie czterowlotowe rondo turbinowe. Zbierze ono ruch z ulic Przyszowskiej, Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej. Rozbudowany zostanie też fragment ul. Staromiejskiej w rejonie poszerzanego przez PKP PLK wiaduktu przy śluzie, a zlikwidowany będzie przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności.
W ramach organizacji węzła przesiadkowego w rejonie nowej stacji Gliwice Łabędy powstaną zatoki dla autobusów, parkingi park&ride dla zmotoryzowanych oraz bike&ride dla rowerzystów, a także ciąg pieszo-rowerowy (długości ok. 80 m) i droga dla rowerów (o łącznej długości blisko 800 m). Przebudowie ulegnie również infrastruktura podziemna kolidująca z inwestycją – powstanie nowe oświetlenie uliczne wraz z kanalizacją deszczową.
Zadanie, z którym zmierzą się drogowcy w Łabędach, będzie skomplikowane, między innymi ze względu na konieczność obniżenia terenu o prawie 4 metry. Wykonawca – firma Eurovia Polska SA – zaczyna więc prace od przebudowy infrastruktury podziemnej związanej z odwodnieniem. Właściwy układ drogowy będzie wykonywany później – dopiero po tym, jak stanie wiadukt kolejowy.
Wszystkie działania drogowców będą musiały być dostosowane do frontu robót spółki PKP PLK i wykonawcy prac kolejowych, firmy „Trakcja SA” – z uwagi na konieczność rozbiórek części nasypów kolejowych, uzależnionych od ustalonej przez PKP PLK organizacji ruchu pociągów.
(żms)/UM Gliwice(kik)