Rusza duża inwestycja w rejonie lotniska. W planach jest także wydłużenie pasa startowego

GAPR zawarł umowę z wykonawcą prac budowlanych w ramach przedsięwzięcia pn. Gliwicki Park Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej. Roboty powinny ruszyć lada dzień. To jednak nie koniec inwestycji w tym rejonie Gliwic, bo w planach jest także… wydłużenie pasa startowego.

 

Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej, komunalna spółka z ponad 93% udziałami miasta, planuje realizację nowej, ponad 10-hektarowej strefy rozwoju dla firm z branży awiacyjnej, która ma być gotowa jesienią 2026 roku. Prace wykona firma Ters.

Projekt Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej przewiduje utworzenie południowej strefy inwestycyjnej w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska w Gliwicach.

W tym celu ponownie zagospodarowane zostaną m.in. poprzemysłowe i zdegradowane tereny leżące na dawnym obszarze górniczym. W rejonie ulic Pilotów i Akrobatów Lotniczych powstaną wewnętrzne drogi dojazdowe łączące już istniejące tereny inwestycyjne w północnej części lotniska z nowo powstającymi terenami w części południowej, wybudowana zostanie też kanalizacja deszczowa wraz ze zbiornikami retencyjnymi i separatorami. Prace obejmą także wykonanie m.in. kanalizacji sanitarnej, wodociągów, teletechniki czy oświetlenia dróg.

Inwestycja, realizowana dzięki dofinansowaniu o wysokości 41 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027 i szacowana łącznie na 73 mln zł, ma być kolejną zachętą dla przedsiębiorców i start-upów reprezentujących branżę lotniczą.

GAPR powoli przygotowuje się do następnej rozbudowy lotniska – wydłużenia pasa startowego oraz przygotowania kolejnych terenów inwestycyjnych.

Przypomnijmy, że od czasu gruntownej modernizacji wraz z budową pasa startowego (2020 rok) na gliwickim lotnisku, tereny inwestycyjne dla branży awiacyjnej w sąsiedztwie obiektu zaczęły się intensywnie rozwijać. W jego północnej części działa prężny ośrodek akademickiego szkolenia lotniczego Politechniki Śląskiej, a także całoroczna baza dyspozycyjnych lotów biznesowych, air taxi i małego ruchu cargo. Oprócz tego, na terenie dawnych warsztatów lotniczych utworzone zostało Gliwickie Centrum Edukacji Lotniczej, działające w budynku wystawienniczo-konferencyjno-szkoleniowym.

Po sprzedaży przez GAPR pierwszych działek na rzecz sześciu inwestorów, w pejzażu lotniska pojawiły się prywatne hangary, powstał też pierwszy na Śląsku salon sprzedaży samolotów. Wzniesiona została też hala produkcyjna spółki AT Silesia, która jeszcze w tym roku (prawdopodobnie) ma zacząć wytwarzać w Gliwicach lekkie samoloty dyspozycyjne typu AT-5 i AT-6 polskiego konceptu.

(żms)/UM Gliwice
wiz. GAPR

98 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze