Wszystkie urządzenia do poboru opłat za parkowanie w centrum Gliwic zostaną wymienione na nowe. Proces ten, realizowany przez Śląską Sieć Metropolitalną, ma rozpocząć się od poniedziałku, 23 września.
Na terenie miasta stoi obecnie 121 parkomatów, które zamontowano 9 lat temu – urządzenia są już wysłużone i nie przystają do zmieniających się możliwości płatniczych i dostępnych technologii.
Jeszcze w tym roku przy ulicach Gliwic staną nowoczesne, ponad półtorametrowe „słupki”, oferujące zakup biletów na każdą ze stref (bez względu na to, gdzie parkujemy) oraz płatności BLIK-iem, kartą płatniczą zbliżeniową, odliczonymi monetami bądź w aplikacjach moBilet, SkyCash, AnyPark i mPay.
Zdecydowana większość nowych parkomatów pojawi się tam, gdzie wcześniej stały stare urządzenia. Swoją lokalizację – po analizie tzw. zajętości miejsc parkingowych – zmieni tylko kilka urządzeń.
„Słupki” pojawią się więc m.in. w ciągu ulicy Dworcowej, obok kościoła garnizonowego pod wezwaniem św. Barbary i przy wjeździe na Stare Miasto (skrzyżowanie ul. Dworcowej i Dolnych Wałów). Nowy parkomat zostanie też ustawiony na parkingu nad Drogową Trasą Średnicową.
Za realizację całego przedsięwzięcia odpowiada Śląska Sieć Metropolitalna. Nowe urządzenia dostarczy wyłoniona w przetargu firma Dropel. Ich działanie ma być objęte 4-letnią gwarancją. W zgodzie z ideą „zero waste” stare parkomaty zostaną rozłożone na części – te mogące służyć celom związanym z działalnością Śląskiej Sieci Metropolitalnej zostaną ponownie użyte, a pozostałe będą utylizowane.
Całe przedsięwzięcie pochłonie prawie 5 mln zł brutto (41,2 tys. zł za jedno urządzenie). To o ok. 1,3 mln zł mniej, niż ŚSM planowała wydać na realizację tego zamówienia.
(żms)/UM Gliwice(kik)