Rozpoczął się nabór wniosków do Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego 2023. Pomysły można zgłaszać do 21 marca. Będzie to już dziesiąta edycja GBO w naszym mieście.
W pierwszym etapie procedury budżetu obywatelskiego każdy mieszkaniec Gliwic może przedstawić pomysł na zadanie, które proponuje do realizacji ze środków budżetu miasta w 2023 roku. Pula środków przeznaczonych na Gliwicki Budżet Obywatelski 2023 jest wyższa niż w roku ubiegłym – wynosi 8,35 mln zł, z tego:
Poza samą procedurą składania wniosków w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego, 1 marca rusza również Gliwicka Platforma Partycypacyjna www.decydujmyrazem.gliwice.pl. Dzięki niej złożenie wniosku w GBO będzie proste i możliwe bez odwiedzania urzędu czy siedziby Centrum 3.0 – Gliwickiego Ośrodka Działań Społecznych, które prowadzi nabór wniosków i odpowiada za pierwszy etap ich oceny, czyli dokonuje ich formalnej weryfikacji.
O czym należy pamiętać
Wnioskodawcą projektu ogólnomiejskiego może być każdy mieszkaniec Gliwic, a projektu dzielnicowego – jej mieszkaniec. Co bardzo ważne, dla zadań dotyczących całego miasta należy uzyskać poparcie co najmniej 150 mieszkańców. Nowością będzie w tym roku możliwość udzielania takiego poparcia nie tylko na papierowych listach, ale także poprzez formularz dostępny online, na stronie www.decydujmyrazem.gliwice.pl.
Myśląc o zaproponowaniu zadania, należy pamiętać, że projekty muszą odpowiadać na zidentyfikowane potrzeby społeczne, mieścić się w kompetencjach miasta i być możliwe do wykonania w ciągu jednego roku. Ważne jest też, aby pomysły uwzględniały oczekiwania różnych grup odbiorców, w tym osób mogących mieć specjalne potrzeby (np. osób z niepełnosprawnościami, starszych, z wózkami dziecięcymi) – realizacja projektów powinna służyć jak największej liczbie mieszkańców. Efekty zadań powinny być także ogólnodostępne, a jeśli liczba odbiorców jest ograniczona (np. warsztaty, wydarzenia kulturalne), trzeba określić jasne zasady naboru.
Czas na zgłaszanie pomysłów
Nabór projektów potrwa do 21 marca. Wnioski będzie można złożyć elektronicznie na platformie www.decydujmyrazem.gliwice.pl, przez ePUAP lub papierowo – bezpośrednio w siedzibach Centrum 3.0 – Gliwickiego Ośrodka Działań Społecznych, w siedzibach Urzędu Miejskiego w Gliwicach, a także drogą pocztową, wysyłając wniosek na adres Centrum 3.0 (ul. Zwycięstwa 1, 44-100 Gliwice).
Formularze wniosków są już dostępne w wersji do wydruku – w Biuletynie Informacji Publicznej UM Gliwice (w dziale Gliwicki Budżet Obywatelski), zostały też zamieszczone także na stronie www.decydujmyrazem.gliwice.pl, gdzie jest możliwość wypełniania wniosków online.
Formularze papierowe są dostępne w Urzędzie Miejskim, w Biurze Obsługi Interesantów przy ul. Zwycięstwa 21 i przy ul. Jasnej 31A oraz we wszystkich siedzibach Centrum 3.0 – Gliwickiego Ośrodka Działań Społecznych.
W przypadku pytań lub wątpliwości dotyczących wypełnienia wniosku, warto zapoznać się z poradnikiem dla wnioskodawców, udostępnianym na wyżej wymienionych stronach. Do kontaktu zachęcają także pracownicy Centrum 3.0, którzy służą pomocą w siedzibie Centrum przy ul. Jagiellońskiej 21, a także telefonicznie pod numerami: 32/238-24-55, 734-150-808.
Kiedy głosowanie?
Podanie ostatecznej listy projektów poddanych pod głosowanie nastąpi do 1 sierpnia. Głosowanie nad propozycjami zgłoszonymi przez mieszkańców potrwa od 24 sierpnia do 14 września 2022 r. Wyniki głosowania zostaną ogłoszone do 14 października bieżącego roku, a wybrane przez gliwiczan zadania zostaną zrealizowane w 2023 roku.
(żms)/UM Gliwice
fot. scr. decydujmyrazem.gliwice.pl