Śluza Rudziniec wypełniła się wodą. To kolejny etap modernizacji na Kanale Gliwickim

W piątek, 11 lipca północna komora śluzy Rudziniec na Kanale Gliwickim, została wypełniona wodą po raz pierwszy od czasu rozpoczęcia modernizacji.

Do przeprowadzenia tego jednego z bardziej widowiskowych etapów prac użyty został dźwig, który podniósł część z ponad 100 iglic, tamujących przepływ wody.

Do tej pory, z uwagi na prowadzone w ramach projektu ?Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej? prace, ta komora śluzy Rudziniec była sucha. Woda została z niej wypompowana w ubiegłym roku, na czas remontu m.in. betonowego dna i stalowych ścian. Ten etap prac główny wykonawca robót ? Skanska S.A. ? ma już za sobą, dlatego w piątek komora ponownie wypełniła się wodą i możliwe będzie korzystanie z niej przez załogi transportowe i turystyczne.
? Cała operacja rozpoczęła się kilka minut po godz. 10.00. Dźwig uniósł konieczną ilość iglic, by woda pod dużym ciśnieniem zaczęła wypełniać komorę. Każda z ustawionych w szpalerze, pod odpowiednim kątem ponad 100 iglic waży blisko 50 kilogramów i ma średnicę ponad 10 centymetrów. Po rozszczelnieniu, zostały uniesione w taki sposób, że woda z Kanału Gliwickiego mogła bezpiecznie wypełnić komorę śluzy ? tłumaczy Linda Hofman, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach.

Śluza Rudziniec to jedna z czterech śluz na Kanale Gliwickim, które objął dofinansowany przez Unię Europejską projekt: ?Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej?. W ramach dofinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, oszacowanego na ok. 175 mln zł projektu, zbudowane w latach 30. XX wieku śluzy są gruntownie modernizowane i remontowane.
W ramach robót przewidziano m.in. rekonstrukcję betonów na głowie górnej i dolnej, remont dna i ścian komór oraz międzyśluzia, remonty sterowni i budynków maszynowych śluz, zaplecza technicznego, a także budowę nowych budynków socjalnych. Wymieniona zostanie także część wrót i zasuw śluz. Prace obejmują również remont awanportów i dalb oraz powstanie pomostów, umożliwiających załogom towarowym, oczekującym na śluzowanie, zejście na ląd.

mat. informacja prasowa