Śmiałe plany dla ul. Chorzowskiej. ZDM rozpisał przetarg na projekt modernizacji

W ciągu najbliższych 12 miesięcy powinien powstać projekt przebudowy ul. Chorzowskiej. Drogowcy chcą, by ulica stała się „komunikacyjną wizytówką miasta”.

W tym celu przygotowana została już wielowariantowa koncepcja zagospodarowania ulicy, a do 19 marca można składać oferty w przetargu na wykonanie projektu budowlanego.

Planowane zmiany miałyby objąć odcinek od skrzyżowania ulic Zabrskiej, Dąbrowskiego i Poniatowskiego do zajezdni tramwajowej przy ul. Chorzowskiej wraz z terenem po nieczynnym torowisku.

W przygotowanych wariantach przebudowy nie brakuje śmiałych rozwiązań, jak np. stworzenie rolkostrady na istniejącym nasypie. Poza tym rozwiązaniem, autorzy koncepcji – gliwickie biuro Eurodroga Milan Sternik – sugerują m.in. stworzenie ronda (w zależności od wyników pomiaru ruchu – klasycznego bądź turbinowego) na skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego, Poniatowskiego, Zabrskiej i Chorzowskiej, wydzielenie drogi rowerowej czy wykorzystanie części istniejących słupów trakcyjnych jako elementów małej architektury do np. „podwieszenia oświetlenia typu parkowego lub dla lokalizacji wiszących donic z zielenią”.

Wzdłuż ulicy Chorzowskiej mają pojawić się także nowe miejsca postojowe i zatoki autobusowe, a jezdnia może zostać poszerzona lub zawężona, tak aby odseparować drogę rowerową i stworzyć możliwość nasadzenia wysokich drzew.

– To na razie są wstępne wskazania zawarte w koncepcji. Jaki będzie ich ostateczny kształt zależy od projektu budowlanego, który wykona zwycięzca przetargu budowlanego – mówi Jadwiga Stiborska, rzecznik prasowy ZDM.

Niestety zamierzenia wskazane w koncepcji mogą rozbić się o kwestie finansowe. Między najbardziej zachowawczym wariantem I (obejmującym głównie zagospodarowanie torowiska), a wariantem III, który szeroko uwzględnia potrzeby wszystkich użytkowników ulicy (w tym pieszych i rowerzystów) jest kilkadziesiąt milionów różnicy. Realizację tego pierwszego szacuje się na ok. 14 mln złotych. Dwa pozostałe to wydatek rzędu 41-42 mln złotych każdy. Mimo to drogowcy zamierzają sięgnąć po najambitniejszy wariant.

– Preferowany jest wariant III z możliwością wykorzystania rozwiązań przedstawionych dla fragmentów drogi w sposób opcjonalny w innych wariantach – informuje Jadwiga Stiborska.

Wykonawca projektu na realizację zadania będzie miał 12 miesięcy. ZDM na razie nie poinformował kiedy dokładnie dojdzie do przebudowy ul. Chorzowskiej.
(msz)