Na 13 ulicach w Łabędach do końca czerwca w miejsce strefy zamieszkania wprowadzona zostanie strefa 30 (km/h). Pomysł ten konsultowano dotąd z Radą Dzielnicy, nie zapytano jednak policji. Zmiany wprowadzono w odpowiedzi na wnioski mieszkańców.
Dotychczasowa organizacja ruchu miała stanowić fikcję prawną, być źródłem lokalnych konfliktów i powodem interwencji służb mundurowych. Chodzi konkretnie o ulice położone po południowej stronie ulicy Przyszowskiej: Rejtana, Niemcewicza, Karskiego, Morcinka, Broniewskiego, Pułaskiego, Boya – Żeleńskiego, Literatów, Zapolskiej, Lema, Makuszyńskiego, Krasińskiego, Kownackiej.
Sygnały mieszkańców, które m.in. stały się przyczyną do podjęcia decyzji o wprowadzeniu zmian głównie dotyczyły ograniczenia/braku możliwości pozostawienia pojazdów
– wyjaśnia Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. Istnieje bowiem duża różnica jeśli chodzi o parkowanie w strefie zamieszkania i w strefie 30.
W strefie ograniczonej prędkości (do 30 km/h) można bowiem parkować na ulicy i stanąć wszędzie tam, gdzie nie zabraniają tego przepisy, a zatem za wyjątkiem skrzyżowania, przejścia dla pieszych i innych. Inaczej wygląda to na ulicach, gdzie zgodnie z teorią mogą samodzielnie przebywać dzieci do lat 7.
Strefa zamieszkania oznacza zakaz parkowania, chyba że są miejsca wyznaczone znakami. Jeżeli znak pozwala parkować w strefie zamieszkania to można
– wyjaśnia podinspektor Marek Słomski, rzecznik gliwickiej policji, który dodaje, że taką strefę wprowadza się na ulicach pozbawionych chodnika, osiedlowych, bez przelotowego ruchu. Gdy przy okazji pytamy go, czy wprowadzenie zmian zostało wcześniej skonsultowane z wydziałem ruchu drogowego, oficer prasowy odpowiada, że nic o tym mu nie wiadomo i odsyła nas z tym pytaniem do ZDM.
– Prośbę o zajęcie stanowiska w powyższej sprawie, Zarząd Dróg Miejskich skierował do Rady Dzielnicy. W piśmie, zwrócono uwagę m.in. na fakt, że zlikwidowanie strefy zamieszkania i wprowadzenie strefy 30 przyczyni się do zwiększenia prędkości pojazdów i może być przyczyną obniżenia poczucia bezpieczeństwa pieszych. Ruch w rejonie objętym zmianami odbywać się będzie zgodnie z przepisami Ustawy – Prawo o ruchu drogowym – tłumaczy Stiborska.
Na części ulic, na których wprowadzona ma zostać strefa „30” nie ma chodnika (co zgodnie z opinią rzecznika policji kwalifikuje je do pozostawienia strefy zamieszkania, ale policji nikt nie spytał). Dopytujemy więc ZDM, którędy mają poruszać się piesi.
Piesi po wprowadzeniu zmian będą poruszali się w ten sam sposób jak dotąd, czyli jezdnią. Zachować jednak będą musieli ostrożność, stosując się do przepisów Ustawy – Prawo o ruchu drogowym
– precyzuje rzeczniczka ZDM Gliwice. – To jedyny sposób, aby pogodzić obecnie funkcjonującą tam organizację ruchu z oczekiwaniami mieszkańców i rady dzielnicy – zaznacza.
Czy w tej sytuacji drogowcy wybudują pieszym chodniki? Na razie nie ma na to szansy. – W obecnym roku budżetowym nie posiadamy takiego zadania – informuje Stiborska.
(żms)
fot. 24gliwice.pl/ŁG