Parking nad tunelem DTŚ, ulice Dubois w rejonie Starej Fabryki Drutu i Przy Bramie Raciborskiej – to miejsca, na których już wkrótce parkowanie przestanie być darmowe.
Uchwałę w tej sprawie jednogłośnie przyjęli w czwartek gliwiccy radni.
O ile ulica Dubois, a zwłaszcza 40-metrowa uliczka Przy Bramie Raciborskiej, dla kierowców mają znaczenie marginalne, o tyle rozszerzenie płatnego parkowania w Gliwicach o darmowy parking nad DTŚ może być zaskakujące. Dotychczas Miasto nie pobierało opłaty w tym miejscu ze względu na przepisy. Tunel powstał dzięki wsparciu unijnych pieniędzy. Przy okazji takiej inwestycji, czerpanie z niej korzyści finansowej było niemożliwe przez co najmniej 5 lat od zakończenia budowy.
Tak przynajmniej interpretowali to urzędnicy, gdy plac zostawał oddany do użytku. W ten sposób, w samym centrum obowiązywania SPP powstało miejsce wolne od jakichkolwiek opłat. Po dwóch latach Magistrat postanowił jednak raz jeszcze przyjrzeć się obowiązującym przepisom.
– Były wątpliwości, co do tego, czy włączenie powierzchni nad DTŚ do strefy płatnego parkowania nie naruszy tzw. trwałości projektu. Zapytaliśmy więc organ nadzorczy i otrzymaliśmy interpretację, która mówi, że można to zrobić bez złamania obowiązujących zasad
– informuje Marek Jarzębowski, rzecznik prasowy Prezydenta Gliwic. – To dobrze, bo utrzymywanie tej sytuacji nie było właściwe. W strefie płatnego parkowania istniała enklawa – kto pierwszy, ten lepszy. Z obserwacji wynika, że już o piątej rano wszystkie miejsca są zajęte i o rotacji nie ma mowy. Teraz to powinno się zmienić – komentuje.
Rozszerzenie strefy trafiło ostatecznie pod obrady gliwickiej Rady Miasta i w ubiegły czwartek jednogłośnie zostało przyjęte przez radnych. Płatność za parkowanie w nowych lokalizacjach (w tym nad tunelem DTŚ) będzie obowiązywała już od 1 lipca tego roku.
44% gliwiczan za rozszerzeniem strefy, 38% przeciw
Przypomnijmy, że w niedawno zaprezentowanym badaniu CBOS, urzędnicy zwrócili się do gliwiczan o ocenę płatnego parkowania w mieście. W ankiecie padły pytania m.in. o rozszerzenie SPP. Ankietowani podzielili się niemal po połowie. 44% badanych poparło ten pomysł, 38% było przeciw. Z kolei aż 63% gliwiczan jest przeciwnych podniesieniu opłat parkingowych (przy 16% za). Fakt pojawienia się takich pytań w ankiecie wzbudził jednak podejrzenia o plany dotyczące przyszłości gliwickiej strefy. ZDM na razie ucinał spekulacje i zapewniał, że cennik opłat nie zostanie zmieniony.
– Na chwile obecną tutejszy Zarząd Dróg Miejskich nie przewiduje rozszerzenia obszaru SPP jak również zmiany obowiązujących stawek za postój – komentował w kwietniu tego roku Dawid Ochód z gliwickiego ZDM.
Strefa Płatnego Parkowania wystartowała w sierpniu 2015 roku. Tylko w 2017 roku wniesiono 1 609 392 opłat parkingowych.
Michał Szewczyk