Światła bardziej inteligentne – jest ich w mieście coraz więcej

Już 80 procent skrzyżowań w Gliwicach objętych jest modernizacją w związku z budową inteligentnego systemu zarządzania ruchem ulicznym.

Wśród korzyści, jakie niesie on ze sobą, jest to, że kierowcy przejadą przez miasto w krótszym czasie jeśli dostosują prędkość do obowiązującej na danym odcinku drogi.

– Prace nad budową „inteligentnych skrzyżowań” rozpoczęły się w 2011 roku i są już w 99% zakończone na głównych ciągach komunikacyjnych ulic: Pszczyńskiej i Rybnickiej – informuje Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.

Obecnie roboty trwają również na ulicach Chorzowskiej, Toszeckiej i w centrum miasta.

Równocześnie do prac na skrzyżowaniach powstaje „mózg” całego systemu, czyli Centrum Sterowania Ruchem, który będzie znajdował się w nowej siedzibie Zarządu Dróg Miejskich przy ul. Płowieckiej.

Aktualnie jest on wyposażany w niezbędne urządzenia.

Choć cały system został bardzo mocno zautomatyzowany, są sytuacje awaryjne, w których tylko człowiek jest w stanie zareagować sprawniej niż automat. Dlatego też system będzie przystosowany do ręcznych ustawień i nad całością jego funkcjonowania kontrolę mają sprawować ludzie. Za co konkretnie będą odpowiedzialni?

– Do zadań Centrum Sterowania Ruchem należy utrzymanie płynnego przejazdu na głównych ciągach komunikacyjnych w mieście, jego pracownicy będą mieli wpływ na zmianę parametrów sygnalizacji świetlnych a w sytuacjach kryzysowych mają koordynować ruch w mieście. Na co dzień będą także analizowali ruch pojazdów, tak aby adekwatnie np. do dnia tygodnia, czy godziny dostosować system – tłumaczy Jadwiga Jagiełło-Stiborska.

Konieczność wdrożenia projektu pojawiła się bezpośrednio w związku z przebiegającą przez miasto autostradą A4 i A1 i budowaną właśnie Drogową Trasą Średnicową.

Sam system inteligentnego zarządzania ruchem ma przede wszystkim ułatwić kierowcom sprawne poruszanie się po mieście.

Praca nad tym, by zwykłe skrzyżowanie wdrożyć do systemu, każdorazowo obejmuje modernizację sterowników, instalację detektorów pojazdów, przycisków dla pieszych, wymianę masztów i świateł na sygnalizatory LED oraz aktualizację programu pracy sygnalizacji.

Docelowo, na wszystkich skrzyżowaniach objętych systemem zamontowane zostaną kamery monitoringu.

Jedną z cech systemu jest także kontrolowanie prędkości przejazdu samochodów. W jaki sposób?

– Koordynacja świetlna będzie dostosowana do konkretnych prędkości pojazdów dopuszczonych na danej drodze. Np. jeśli kierowca będzie jechał z prędkością 70 km/h, po drodze, na której jest ograniczenie do 50km/h to przejedzie mniejszą ilość skrzyżowań w cyklu światła zielonego – tłumaczy Jadwiga Jagiełło-Stiborska z Zarządu Dróg Miejskich.

W sumie projektem objętych jest 60 skrzyżowań a jego realizacja zakończy się w II kwartale 2013 roku.

Inteligentne sygnalizacje funkcjonują już m.in. w ciągu ul. Pszczyńskiej, Rybnickiej, Wrocławskiej i Kościuszki.

Katarzyna Klimek

Integralna częścią całości tego przedsięwzięcia są tablice zmiennej treści (VMS)