Nie ma i od długiego czasu nie było w Gliwicach miejsca, które równie szybko, co radykalnie zmieni swój wygląd. Rejon skrzyżowania ul. Dworcowej, Dunikowskiego i Jana Pawła II to od kilku miesięcy wielki plac budowy. A wkrótce przebudowane zostanie i samo skrzyżowanie.
Do końca marca mają zakończyć się pierwsze prace projektowe. Wówczas też będzie można oszacować koszt inwestycji.
W myśl projektu, jezdnia zostanie poszerzona o dodatkowy pas do lewoskrętu na ul. Dunikowskiego, a w centralnym miejscu skrzyżowania pojawi się wyspa.
– Inwestycja będzie mogła zostać zrealizowana dopiero po zakończeniu prac związanych z budową mostu w ciągu ul. Wrocławskiej. Nie możemy jednocześnie w jednym rejonie, o dużym natężeniu ruchu jak na ul. Dworcowej i ul. Wrocławskiej, rozpoczynać prac – tłumaczy nam Jadwiga Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.
W ten sposób przebudowa skrzyżowania wpada w łańcuch powiązań inwestycyjnych w tej części Gliwic. Nim bowiem ruszy rozbiórka mostu na Wrocławskiej, gotowy musi być remontowany właśnie most przy ul. Dworcowej. Optymistyczny scenariusz zakłada więc, że skrzyżowanie zostanie przebudowane w 2018 roku.
„NIEPOTRZEBNA AUTOSTRADA”?
– To dobra wiadomość bo wciąż mamy czas na dokonanie zmian w dokumentacji i przygotowanie najlepszego dla miasta projektu – komentuje plany drogowców Jakub Kowalski z serwisu architektonicznego „Gruba Tektura”. Sam pomysł poszerzenia jezdni kosztem zieleńca i chodnika dla pieszych nazywa „megalomańską, niepotrzebną autostradą”.
– Poszerzenie jezdni o teren przyulicznych nasadzeń nie przyniesie znaczącego efektu dla płynności przejazdu, ponieważ już dziś jest ona bardzo dobra – pisze we wniosku do ZDM. – Kolejnym problemem, który uwidacznia się w przedstawionej koncepcji, jest zachowanie obecnego wyprofilowania wylotu ul. Jana Pawła II i podkreślenie go rozległą trawiastą wyspą. Wydzielenie w tym miejscu dużej i niedostępnej przestrzeni skutkować będzie niewykorzystaniem jego potencjału – zaznacza Kowalski.
Kiedy projekt trafił do internetu, spotkał się zresztą z wieloma gorącymi komentarzami.
– To kolejna dewastacja miasta – komentował na facebook’u Zbigniew Wygoda (PO), radny i były przewodniczący Rady Miasta.
Drogowcy argumentują jednak, że takie rozwiązanie wynika z warunków technicznych i ma ograniczyć kolizyjność skrzyżowania.
PARKING, BIUROWIEC I PLOMBA
Nim przebudowany zostanie układ drogowy, zmieni się otoczenie skrzyżowania. Już w ubiegłym roku ZBM II TBS zakończył budowę „plomby” w budynku u zbiegu Jana Pawła II i Mikołowskiej. Teraz przy ul. Dunikowskiego ta sama miejska spółka stawia trzypoziomowy parking dla 84 samochodów. Jeśli inwestycja nie wymknie się wytycznym harmonogramu, to pierwsze auta zaparkują tu na początku 2018 roku. Mniej więcej w tym samym czasie gotowy powinien być pierwszy etap inwestycji realizowanej po drugiej stronie skrzyżowania. Przy ul. Dworcowej 25 powstaje nowoczesny biurowiec. Budynek ma mieć około 6199 m2 powierzchni pod wynajem oraz 131 miejsc parkingowych. Po jego zakończeniu powstanie jeszcze jeden, mniejszy biurowiec obok poczty na Dolnych Wałów, który domknie w ten sposób przestrzeń tego miejsca.
Michał Szewczyk