Szkody górnicze na nowym skrzyżowaniu? ZDM uspokaja: To celowe rozwiązanie

Zaledwie kilkanaście dni minęło od otwarcia dla ruchu samochodowego ulic Kujawskiej, Panewnickiej i Akademickiej, a już pojawiają się pierwsze wątpliwości co do jej jakości. Na zbiegu dwóch pierwszych jest spora nierówność jezdni, która wygląda trochę jak niedoróbka wykonawcy.

Zarząd Dróg Miejskich tłumaczy, że takie ukształtowanie asfaltu to efekt celowy. Rozwiązanie zostało zastosowane ze względów technicznych, a także w celu spowolnienia ruchu samochodowego.

Ukształtowanie wysokościowe nawierzchni na skrzyżowaniu ulic Panewnicka – Kujawska jest celowym zamierzeniem projektowym, tak aby prawidłowo odprowadzić wodę opadową z tarczy skrzyżowania

– wyjaśnia Bartłomiej Michalik z Centrum Sterowania Ruchem.

– (…) Ideą zastosowania odpowiedniego rozwiązania wysokościowego wraz z ukształtowaniem geometrycznym i odpowiednim programem sygnalizacji świetlnej, jest obniżenie prędkości uczestników ruchu i co za tym idzie podniesienie bezpieczeństwa w rejonie skrzyżowania – tłumaczy Michalik.

Czerwone dla wszystkich

Obserwacja pojazdów na skrzyżowaniu przy Hali Gliwice pozwala dostrzec, że sygnalizacja świetlna niemal każdorazowo wymusza na kierujących zatrzymanie się. Jak wyjaśnia ZDM, również tutaj względy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów spowodowały taką organizację ruchu.

– Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Kujawska – Panewnicka działa w oparciu o system detekcji uczestników ruchu, pojazdów oraz pieszych (w tym przyciski dla pieszych). Na powyższym skrzyżowaniu działa algorytm o nazwie ALL – RED, co pozwala na zminimalizowanie czasu oczekiwania na sygnał zielony na wlocie skrzyżowania – informuje Michalik.

Działanie algorytmu polega na ciągłym nadawaniu na każdym sygnalizatorze ustalonego sygnału stałego czerwonego

– dodaje.

Jak tłumaczy pracownik Centrum Sterowania Ruchem, wyświetlanie czerwonego światła występuje ciągle, aż do momentu, gdy na skrzyżowaniu pojawi się pojazd, który zostanie wykryty przez detektor ruchu lub do systemu wpłynie sygnał wzbudzony wciśnięciem przycisku detektora ręcznego przez pieszego bądź rowerzystę. Wówczas następuje włączenie odpowiedniej fazy sygnalizacji, w konsekwencji zapalenie zielonego światła. W przypadku braku ruchu ponownie nadawany jest sygnał czerwony na wszystkich sygnalizatorach.

Takie rozwiązanie pozwala na sprawny przejazd oraz przejście przez skrzyżowanie bez straty czasu, która następowałaby w oczekiwaniu na zielone światło na danym wlocie lub na przejściu.

(żms)