Amazon działa w Polsce już od 10 lat. W tym okresie na terenie kraju wybudowano 11 centrów logistycznych, z których jedno w 2020 roku otwarte zostało w Gliwicach. I to właśnie tam we wtorek, 1 października, zorganizowane zostało pierwsze jubileuszowe wydarzenie pn. „Sztuka Innowacji”, w którym uczestniczyła redakcja 24gliwice.
W gliwickim centrum logistycznym zaprezentowana została m.in. interaktywna wystawa ukazująca 10 lat sztuki innowacji wg Amazon i wpływu firmy na lokalne społeczności i otoczenie. Oprócz tego odbył się panel dyskusyjny z udziałem ekspertów, skupiony na innowacjach i przyszłości technologii, a także zwiedzanie centrum robotycznego w Gliwicach, podczas którego uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z nowoczesnymi technologiami w centrum logistycznym, gdzie roboty wspomagają pracę ludzi, współpracując z innowacyjnymi systemami zarządzania logistyką.
Wydarzenie pn. „Sztuka Innowacji”, które odbyło się w Gliwicach, było pierwszym z trzech, które organizowane są w naszym kraju z okazji jubileuszu działalności amerykańskiego potentata w Polsce.
10 lat w Polsce, 4,5 roku w Gliwicach
Gliwicki Amazon wybudowano na terenach inwestycyjnych przy ulicy Bojkowskiej. Uruchomienie tego obiektu odbyło się w niełatwym czasie pierwszych miesięcy pandemii covid-19. Mimo tego przeprowadzono wówczas proces rekrutacji niemal tysiąca pracowników, a centrum logistyczne rozpoczęło działalność w I połowie 2020 roku.
Obecnie centrum robotyczne Amazon stanowi miejsce zatrudnienia dla ponad 2 tys. osób, których praca wspierana jest przez kilka tysięcy robotów. Centrum logistyczne o łącznej powierzchni ponad 210 tys. m2, jest jednym z największych obiektów tego typu w Polsce.
Gliwicki obiekt wykorzystuje technologie Amazon Robotics. Pracownicy odpowiedzialni są za realizację zamówień klientów na produkty o małej i średniej wielkości, takie jak książki, rzeczy codziennego użytku czy elektronika.
Kilka tysięcy robotów transportowych, dzięki innowacyjnej technologii Amazon Robotics pomaga pracownikom w składowaniu i kompletowaniu zamówień. Pozwala to nie tylko na ograniczenie czasu wysyłki przesyłek do klientów, ale również na znaczące zwiększenie przestrzeni magazynowej. Dzięki komunikacji z chmurą Amazon, w centrum logistycznym w Gliwicach po robotycznej posadzce poruszają się bezkolizyjnie roboty transportujące przesyłki do wyznaczonych stacji.
(żms)