To była pierwsza stacja BP w Polsce. „Byliśmy jak pionierzy przedzierający się przez dżunglę”

– To były zupełnie inne czasy, zupełnie inne samochody przyjeżdżały. Głównie maluchy duże fiaty i polonezy – wspomina Krzysztof Kozłowski z sieci zarządzającej stacjami BP w Polsce.

5 sierpnia w Gliwicach świętowano 20-lecie otwarcia pierwszej stacji BP w Polsce. Wśród zaproszonych gości byli reprezentanci partnerów społecznych współpracujących z BP, przedstawiciele firmy, a także pracownicy stacji BP Sikornik.

* * *
[pullquote align=”left” cite=”” link=”” color=”#ff8d8d” class=”” size=””]5 sierpnia 1995 roku, Gliwice, ul. Rybnicka 150. Zbliża się godzina 12.[/pullquote]

Dla BP to bardzo ważna chwila ? właśnie ma zostać otwarta pierwsza polska stacja koncernu. Krzysztof Kozłowski, który nadzorował jej budowę, liczy na to, że wszystko odbędzie się zgodnie z planem i wieczorem będzie mógł świętować swój sukces na koncercie Rolling Stonesów w Pradze. Niestety, życie koryguje jego plany ? pojawiają się problemy techniczne i cała uroczystość zostaje przesunięta na godziny popołudniowe. Z koncertem trzeba się pożegnać. Te drobne ?premierowe? problemy nie miały wpływu na dalsze funkcjonowanie stacji, która nieprzerwanie od 20 lat towarzyszy kierowcom. Rolling Stonesów też udało się posłuchać ? dwa lata później, na ich koncercie w Chorzowie.

? Otwarcie w Polsce pierwszej stacji było dla nas bardzo ważnym momentem, nowym etapem dla oddziału globalnej firmy. Mieliśmy świadomość szans, jakie to nam dawało, ale i odpowiedzialności ? logo BP jest synonimem wysokiej jakości. Wiedzieliśmy, że również w Polsce musimy utrzymać te najwyższe standardy ? mówi Piotr Pyrich, dyrektor generalny BP w Polsce.
Połowa lat 90. to był w Polsce czas transformacji ustrojowej ? wdrażano demokratyczne procedury, powstawały nowe instytucje, budowano wolny rynek. Do Polski przyjeżdżali zagraniczni inwestorzy, otwierano oddziały zachodnich firm, takich jak BP. Tworzyła się
nowa rzeczywistość.

? To był trudny, ale niezwykle ekscytujący czas ? wspomina Krzysztof Kozłowski, wówczas kierujący projektem budowy pierwszej stacji, dziś dyrektor zarządzający siecią stacji partnerskich BP.
[pullquote align=”left” cite=”” link=”” color=”#ff8d8d” class=”” size=””]? Od swojego szefa, austriackiego inżyniera, dostałem dwa manuale i polecenie: ?Zamawiaj wyposażenie?. Pytanie tylko, jak?[/pullquote] Jednym z głównych narzędzi komunikowania się wciąż pozostawał faks, poczta mailowa dopiero raczkowała, a telefony komórkowe były duże, ciężkie i niezbyt przyjazne w użyciu. A stacja niemal w całości budowana była z elementów przywożonych z Austrii, Niemiec czy Wielkiej Brytanii. Do końca roku otwarto jeszcze 5 stacji w barwach BP: w Gubinie, we Wrocławiu, w Bydgoszczy, Lubinie i Krakowie.

– Korzystając z globalnego doświadczenia w ciągu dwóch kolejnych dekad BP zbudowało blisko pół tysiąca stacji, jednocześnie wprowadzając wiele innowacyjnych rozwiązań, które wpłynęły na podniesienie standardów w całej branży paliwowej: Jako pierwsi zrezygnowaliśmy z paliw ołowiowych, wprowadziliśmy normy HACCP, zbudowaliśmy największą i najnowocześniejszą sieć myjni, jako pierwsi wprowadziliśmy na stacje własny koncept gastronomiczny Wild Bean Cafe ? wylicza Piotr Pyrich.

1-bp3

Dzięki tym wszystkim zmianom dzisiejsze stacje to nowoczesne, dobrze wyposażone obiekty, które spełniają bardzo różnorodne oczekiwania klientów, wspierając ich w długich i krótkich podróżach.

? Myślę, że możemy być dumni z tego, jak wiele udało się zmienić na lepsze. Nasza pierwsza stacja wciąż działa i podobnie jak setki innych stacji naszej sieci jest otwarta dla kierowców 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, oferując najwyższą jakość usług. Mam nadzieję, że będziemy mogli się tu spotkać za kolejnych 20 lat ? kończy Pyrich.