Chociaż kwestia powrotu tramwaju do Gliwic może się wydawać zamknięta, pomysł ostatnio powrócił m.in. za sprawą Kajetana Gorniga, wiceprzewodniczącego Rady Miasta, który uważa, że należy przeanalizować pomysł wskrzeszenia komunikacji szynowej w mieście.
Według naszego rozmówcy tramwaj mógłby funkcjonować jako atrakcja turystyczna pomiędzy dworcem PKP a Rynkiem, możliwy byłby także nowoczesny transport miejski z niezależnym torowiskiem z nowoczesnymi wagonami, którego zadaniem byłoby skomunikowanie najważniejszych dzielnic Gliwic z centrum.
Kajetan Gornig nie ukrywa, że w 2009 roku, jako radny był zwolennikiem likwidacji tramwaju. – Tramwaj który był, jeździł 20 lat temu, przeszedł do historii i słusznie. Dlatego, że był głośny niefunkcjonalny, a trasa nie była optymalna – uważa Gornig, przekonując, że do tematu należy podejść na nowo.
Tramwaj “na pewno wzdłuż ulicy Chorzowskiej i przejazd do dworca PKP mają sens. Na pewno należałoby się zastanowić czy przejazd przez śródmieście, przez starówkę, czy przejazd w kierunku ulicy Kościuszki, bo Kościuszki jest jedyną ulicą, gdzie nie jeździ żaden autobus. A jest bardzo potrzebna komunikacja pomiędzy Nowym Światem, skrzyżowaniem z Kochanowskiego i tamtą okolicą na przykład z ulicą Łabędzką i strefą, gdzie wydaje się że byłby to dobry sposób na skomunikowanie dużych dzielnic”.
Uwaga. Dla ułatwienia wywiad został podzielony na rozdziały. Jeśli chcesz posłuchać tylko określonego fragmentu – najedź na pasek postępu filmu w trakcie odtwarzania. Możesz też kliknąć bezpośrednio w wybrany znacznik czasowy widoczny poniżej.
00:06 Tramwaj w Gliwicach 13:33 Czy Nowy Ratusz to przystawka KO? 17:55 Miejskie pieniądze dla portalu widmo 20:15 Plany Nowego Ratusza na 2025 rok
Program zrealizowano w studiu 24gliwice. Rozmowę prowadził red. Michał Szewczyk (24gliwice). Realizacja Łukasz Gawin, Marcin Fabrykowski.
Odcinek powstał dzięki współpracy redakcji 24gliwice i Nowin Gliwickich.