Jeszcze w tym roku w Gliwicach może ruszyć budowa zapowiadanych od pewnego czasu dróg rowerowych. ZDM szuka wykonawcy dla dużego zlecenia, które ma być sfinansowane z Polskiego Ładu. Wartość przyznanej na ten cel dotacji to 42,75 mln zł.
Nie będzie to jedno zadanie – składa się ono z kilku części. Wśród nich znalazły się droga rowerowa i chodnik, a na odcinkach ciąg pieszo-rowerowy, wzdłuż ulicy Toszeckiej. Po jego powstaniu gliwiczanie (i nie tylko, bo także np. mieszkańcy Pyskowic) zyskaliby 5 km infrastruktury niemal do granicy miasta (a konkretniej do ulicy Wakacyjnej).
Druga część zadania polega na rozbudowie ulicy Strzelców Bytomskich o CPR, kolejna zaś na przebudowie ciągu wzdłuż alei Mickiewicza.
Przedsięwzięcie zakłada też przebudowę kładki nad Kłodnicą w rejonie ogródków działkowych i ulicy Jesiennej, a także remont kładki w parku Chrobrego, w rejonie ulicy Kaszubskiej. Ostatni element zamówienia stanowi wykonanie odcinka „Jesienna-Wschodnia” (wzdłuż Drogowej Trasy Średnicowej) w ciągu trasy rowerowej Centrum-Sośnica.
Jeśli wykonawca zostanie wyłoniony (termin wnoszenia ofert do zamówienia upłynie 19 kwietnia), na realizację powierzonego mu zadania będzie miał ponad 2 lata (26 miesięcy).
O środki w wysokości 42,75 mln zł miasto ubiegało się w ramach drugiej edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Jest on realizowany poprzez promesy inwestycyjne udzielane samorządom przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
– Mechanizm ten działa tak, że najpierw samorząd otrzymuje promesę wstępną, która umożliwia rozpisanie przetargu na inwestycję, o którą występował. Ma na to 9 miesięcy. Po przeprowadzeniu przetargu, gdy wiadomo będzie, jaki jest ostateczny koszt danej inwestycji, samorząd otrzyma promesę inwestycyjną, która stanowi zabezpieczenie płatności po zrealizowaniu inwestycji – informował magistrat tuż po ogłoszeniu listy dofinansowanych zadań.
Oznacza to więc, że inwestycja jest realizowana na koszt wykonawcy, a samorząd nie musi się z jej powodu np. zadłużać. Trzeba jednak zaznaczyć, że powodzenie tak skonstruowanych przedsięwzięć jest w dużej mierze uzależnione od bieżącej sytuacji wykonawców i ich zdolności do kredytowania inwestycji
– zaznaczali urzędnicy.
W ogłoszonym w pierwszej połowie marca przetargu na zadania związane z infrastrukturą rowerową nie zdefiniowano podziału zamówienia na części. O zlecenie może się ubiegać tylko jeden podmiot i wynika to właśnie z faktu, że zadanie jest finansowane ze środków z Polskiego Ładu (mniejsi wykonawcy mogą przystąpić do przetargu jako konsorcjum – 1 podmiot).
O planowanych inwestycjach rowerowych Wcześniej pisaliśmy również tutaj: Toszecka, Mickiewicza, Sośnica i wiele innych. Budowa nowych ciągów pieszo-rowerowych ma ruszyć w 2023 roku
(żms)
fot. 24gliwice.pl/ŻMS