Trzy nowe przystanki kolejowe na terenie Gliwic. Wystosowano apel do PKP PLK

Przebudowa dwóch linii kolejowych i utworzenie nowych przystanków na terenie Gliwic to inwestycja, której zakończenie miałoby nastąpić już w 2026 roku. GZM, województwo, władze miasta i Koleje Śląskie wystosowały apel do PKP PLK o rozpoczęcie tego przedsięwzięcia.

Wspólne wystąpienie to efekt roboczego spotkania w Urzędzie Marszałkowskim poświęconego kluczowym dla rozwoju transportu publicznego w regionie projektom.

Autorzy apelu chcą, by zarządzająca polską infrastrukturą kolejową spółka PKP PLK przystąpiła do modernizacji linii kolejowej 200 (z Gliwic do kopalni Sośnica i dalej do gliwickiego Bojkowa), przejęła część dawnej linii kolei piaskowej nr 306 i wybudowała trzy nowe przystanki kolejowe – przy ulicach Sikorskiego, Usługowej i Bojkowskiej.

Przebudowa tych linii wraz z budową trzech nowych przystanków kolejowych pozwoliłaby nie tylko uruchomić planowane połączenie aglomeracyjne pomiędzy Gliwicami a Pyskowicami i w dalszej kolejności z Knurowem, o które zabiega Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, ale również ułatwiła rewitalizację części Gliwic

– podkreślają Koleje Śląskie. – Mieszkańcy zyskaliby możliwość dotarcia do centrum szybkim i ekologicznym transportem, zaś pracujący w pobliskiej Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej możliwość łatwego dojazdu do pracy – dodaje regionalny przewoźnik.

Przypomnijmy, że Koleje Śląskie planują w naszym mieście wybudować drugą bazę dla swoich nowoczesnych pojazdów. Hala ma powstać na rewitalizowanych, pogórniczych terenach i dać temu miejscu drugie życie.

Koleje Śląskie planują dużą inwestycję na terenie Gliwic. Powstanie baza dla taboru i nowe przystanki kolejowe

Niedawno w tej sprawie podpisano list intencyjny pomiędzy właścicielem terenu – Polską Grupą Górniczą, a kolejową spółką. Zainteresowanie projektem wykazały już pobliskie centra logistyczne, dostrzegając w kolei szansę na ulepszenie swojego funkcjonowania.

Baza będzie usytuowana ledwie kilka kilometrów od dworca PKP w Gliwicach, skąd każdego dnia wyruszają pociągi na newralgicznej trasie kolejowej łączącej Gliwice z Częstochową. Każdego roku korzysta z niej ponad 10 mln pasażerów

– kontynuuje Urząd Marszałkowski.

Jak zaznacza wicemarszałek Grzegorz Boski, powodzenie tego projektu zależy również od zaangażowania właściciela infrastruktury kolejowej, czyli PKP Polskich Linii Kolejowych.

– Przy tak dużych projektach zawsze pojawiają się pewne niewiadome. Jednym z nich jest dostęp do planowanej bazy. Tory kolejowe w tym rejonie wymagają rewitalizacji, jest bowiem założenie, biorąc pod uwagę, że w sąsiedztwie mamy osiedle mieszkaniowe i strefę ekonomiczną, by ta linia służyła ruchowi pasażerskiemu – mówi Boski.

– Spotkanie służyło omówieniu konkretnych już działań, których efektem ma być budowa na terenach póki co ciągle należących do Polskiej Grupy Górniczej, centrum technicznego. Postanowiliśmy wspólnie wystąpić do PKP PLK z wnioskiem, aby spółka w ramach swoich działań wyremontowała odcinek toru do bocznicy, na której ma zostać zlokalizowana baza. Kolejny aspekt to uregulowanie kwestii własnościowych działek, znajdujących się pod torami. Konkretnie, czy należy je wywłaszczyć czy też dojdzie na przykład do przekazania ich na rzecz gminy – dodaje wicemarszałek Leszek Pietraszek.

Co dwa tygodnie ma spotykać się powołany w tej sprawie zespół roboczy złożony z wicemarszałków województwa, przedstawicieli Kolei Śląskich, gliwickiego samorządu, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz PGG.

– Na pewno będziemy chcieli jak najszybciej spotkać się z przedstawicielami PKP PLK co do omówienia szczegółów dalszych działań. Inwestycja ma być gotowa w drugim kwartale 2026 roku. Nawet jeśli sprawy formalne związane z działkami będą wymagały więcej czasu, nie będzie to rzutowało proces prac i spokojnie zmieścimy się w przyjętym harmonogramie – zapewnia wicemarszałek Leszek Pietraszek.

(żms)/Koleje Śląskie/SLASKIE.PL
fot. Tomasz Żak/UMWS, arch. 24gliwice.pl/ŻMS

Subskrybuj powiadomienia
Powiadom o
14 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze