Na terenie Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej (GPTTEL) trwa budowa trzech zbiorników retencyjnych. Obiekty te będą działać w systemie zarządzania wodami opadowymi w rejonie lotniska.
Zbiorniki pozwolą na czasowe magazynowanie nadmiaru wody deszczowej, co umożliwi jej stopniowe i kontrolowane odprowadzanie do systemu kanalizacyjnego. Obecnie trwają prace związane z montażem zbiorników, ich podłączeniem do systemu kanalizacyjnego oraz przygotowaniem terenu do dalszych etapów inwestycji.
– To ważny krok w kierunku stworzenia w pełni uzbrojonej i skomunikowanej przestrzeni dla innowacyjnych przedsiębiorstw – podkreśla prof. Krzysztof Wodarski, prezes Górnośląskiego Akceleratora Przedsiębiorczości Rynkowej, które odpowiada za realizację Parku i zarządza sąsiadującym z nim gliwickim lotniskiem.
Przypomnijmy, że w ramach Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej, w rejonie ulic Pilotów i Akrobatów Lotniczych, przewidziano budowę oświetlonych dróg dojazdowych łączących już istniejące tereny inwestycyjne w północnej części lotniska z nowo powstającymi terenami dla inwestorów w części południowej. Po wykonaniu tam wszystkich niezbędnych instalacji technicznych Gliwice zyskają nowe miejsce wspierające rozwój nowoczesnych technologii – szczególnie w sektorze lotniczym.
Całość ma być gotowa do końca września 2026 roku. Wart ponad 73 mln zł projekt, który w 2024 roku otrzymał 41 mln zł unijnego dofinansowania w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027, ma być magnesem dla firm związanych z produkcją i usługami lotniczymi oraz nowymi technologiami, tworząc przy okazji nowe miejsca pracy.
Jedną z pierwszych firm, która zainwestuje w Parku, jest Artus Aircraft – spółka z polskim kapitałem, która przy gliwickim lotnisku wybuduje halę montażową, magazyn części i showroom. Drugim potwierdzonym inwestorem została MODENA Group Sp. z o.o., która zakupiła działkę z zamiarem budowy hangaru lotniczego z zapleczem biurowym.
(żms)/UM Gliwice
fot. GAPR