Jest pieszym, ma 44 lata i miała wypadek w piątek w godzinach popołudniowych. To statystyczny obraz ofiary potrąceń samochodowych na gliwickich drogach.
Jak wskazuje drogówka, wypadków z udziałem pieszych z każdym rokiem jest mniej, ale nadal najwięcej z nich zdarza się na przejściach dla pieszych.
– Chcę rozpocząć publiczną debatę na temat dyskryminacji pieszych. Problem narasta, jest przez władze zamiatany pod dywan – pisze do nas jeden z Czytelników, który pragnie zachować anonimowość. W piśmie do Biura Projektów „Mosty Katowice” (projektant gliwickiego odcinka DTŚ), podnosi problem m.in. stopniowo znikających przejść dla pieszych na ul. Wrocławskiej i Strzody, Pszczyńskiej i Skłodowskiej-Curie oraz Toszeckiej przy os. Sztabu Powstańczego.
Z kolei o poprawę bezpieczeństwa na przejściach (m.in. ich lepsze oświetlenie) zamierza zawnioskować do gliwickich drogowców Ośrodek Studiów o Mieście (OSOM). W świetle tych pism, warto spojrzeć w policyjne statystyki.
W ostatnich trzech latach (2014-2016) na drogach miasta i powiatu gliwickiego doszło do 228 wypadków drogowych z udziałem pieszych, w których zginęło 21 osób, a 248 zostało rannych. To co pocieszające, liczba wypadków z każdym rokiem maleje (z 88 w 2014 roku do 66 w 2016 roku). Najwięcej z nich przypada w okresie jesienno-zimowym. Typowe „dni wypadkowe” to wtorek i piątek. Nieprzypadkowo to wówczas drogówka przeprowadza najwięcej akcji pod kątem bezpieczeństwa pieszych.
[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Do potrąceń pieszych najczęściej dochodzi na przejściach dla pieszych (aż 113 z 228 wypadków).[/perfectpullquote]Według danych policji nie ma jednak w Gliwicach skrzyżowania o szczególnie złej sławie. Choć Czytelnicy regularnie zgłaszają słabe oznakowanie przejść pieszych m.in. na ul. Toszeckiej (w pobliżu kościoła św. Bartłomieja), na ul. Piwnej czy na ul. Mikołowskiej.
Jednak według statystyk, w ostatnich trzech latach najniebezpieczniejszy dla pieszych był odcinek ul. Dworcowej od numeru 56 do skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego, gdzie zanotowano trzy zdarzenia. Po dwa mają m.in. skrzyżowanie Traugutta-Lipowa, ul. Łużycka (przy numerach 24-28) i ul. Andersa 15.
– W ciągu trzech analizowanych lat stan bezpieczeństwa pieszych na drogach miasta i powiatu gliwickiego uległ poprawie. Odnotowywano mniej zdarzeń drogowych i mniej osób rannych – informuje policja i zapewnia, że program poprawy bezpieczeństwa pieszych będzie kontynuowany w najbliższych latach.
Niezależnie od działań policji ciągle otwarte pozostaje pytanie czy za bezpieczeństwem pieszych pójdzie też poprawa ich komfortu przemieszczania się po centrum miasta.
(msz)