W Gliwicach powstanie kolejne rondo. Będzie gotowe w przyszłym roku

Powraca temat przebudowy skrzyżowania ulic Czapli, Kosów i Jaskółczej. Jeszcze w tym roku mają ruszyć prace przy newralgicznym skrzyżowaniu, które zamieni się w sporych rozmiarów rondo. Niestety, pod inwestycję musi zostać wycięty spory kawałek zieleńca.

Wydaje się, że zapowiadana od kilku lat budowa ronda na osiedlu Sikornik wyszła na ostatnią prostą. Od dłuższego czasu gliwicki Zarząd Dróg Miejskich dysponuje już projektem przebudowy. W ostatnich tygodniach zostało wydane, przez prezydenta Gliwic, zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Tym samym został zatwierdzony podział nieruchomości wyznaczony liniami rozgraniczającymi teren oraz projekt budowlany. Teraz urzędnicy czekają na uprawomocnienie pozwolenia. Wtedy zostanie rozpisany przetarg na wykonanie przebudowy.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, tzn. już w pierwszym przetargu wyłoniony zostanie wykonawca, to prace rozpoczną się jeszcze w tym roku. Środki na budowę ronda są zabezpieczone w budżecie miejskim na 2015 rok – informuje nas Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Ukończenie inwestycji wstępnie zaplanowano na przyszły rok.

Choć rondo zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo kierowców i komfort jazdy, to zdaniem niektórych, proponowany rozmiar ronda jest zbyt duży. Ucierpi na tym dość znaczny kawałek zielonego skwerku.

– Zasadniczo jestem zwolennikiem budowy rond w mieście. W tym przypadku wraz z Radą Osiedla Sikornik zgłosiliśmy w 2012 roku kilka uwag do przedstawionego przez ZDM projektu. Najważniejsza dotyczyła naszych wątpliwości w sprawie konieczności likwidacji sporej części skweru oraz ogólnej koncepcji ruchu drogowego w tym miejscu – mówi Dominik Dragon, radny miejski i wiceprzewodniczący zarządu osiedla Sikornik.

Jak tłumaczy ZDM, przepustowość ronda musi być spora z uwagi na dość częste kursy autobusów komunikacji miejskiej w tym rejonie. Urzędnicy dodają, że średnica ronda została ustalona w oparciu o analizę trajektorii ruchu autobusów, w uzgodnieniu z KZK GOP. Jest ono najmniejszym z możliwych do zastosowania, które spełniałoby wymogi techniczne w tym miejscu.

(mpp)