Transport drogą wodną z portu na Kanale Gliwickim do Wrocławia został wznowiony w lipcu ubiegłego roku. Od tego czasu przeładowano tam 126,9 tys. ton miału węglowego z kopalni Sośnica dla wrocławskiej elektrociepłowni.
Dzięki współpracy Śląskiego Centrum Logistyki S.A i OT Logistics, z portu do Wrocławia od lipca do końca roku wypłynęły aż 293 barki, każda o ładowności 500 ton.
Do portu OT Logistics dowiózł 63 pociągi z 2434 wagonami kubłowymi typu FAS, których rozładunek dokonywany jest poprzez przeniesienie kubła żurawiem portowym nad barkę i rozchylenie obu jego części.
W 2018 r. planowany jest przeładunek około 250 tys. ton węgla, czyli niemal dwukrotnie więcej.
Rusza przebudowa stacji kolejowej
Stacja towarowa Gliwice Port w Łabędach to główny punkt obsługujący Śląskie Centrum Logistyki i ładunki transportowane drogą wodną na Kanale Gliwickim. Po modernizacji stacja przyjmie dłuższe składy pociągów.
Stację Gliwice Port uruchomiono w 1939 roku wraz z zakończeniem budowy Kanału Gliwickiego. Po kilkudziesięciu latach eksploatacji kolejowa spółka PKP PLK zadecydowała o kompleksowej przebudowie tego miejsca i dostosowaniu go do wymogów bezpieczeństwa.
[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Dzięki modernizacji torów możliwe stanie się tam przyjmowanie pociągów o długości nawet 800 metrów, co znacząco usprawni przewóz ładunków. [/perfectpullquote]Z kolei modernizacja przestarzałych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (SRK) pozwoli podnieść przepustowość węzła kolejowego.
Wartość inwestycji realizowanej przez PKP PLK to 30 mln zł. Prace mają potrwać maksymalnie do końca listopada, a w ich trakcie przewidziano zamknięcia torowe na liniach 167 i 675. W ramach zadania naprawiona ma być też linia 711 między Maciejowem Północnym a Gliwicami.
(żms)/UM Gliwice, SCL.com.pl
fot. arch. 24gliwice.pl