Na południe od ulicy Kozielskiej powstanie nowa droga i dwa osiedla mieszkaniowe – przewidują urzędnicy, którzy już teraz zamierzają zlecić wykonanie analizy ruchu i koncepcji rozwiązań dla potencjalnej rozbudowy układu komunikacyjnego w tej okolicy. Pod uwagę brana jest nawet likwidacja ronda.
Rozważane zmiany dotyczą skrzyżowań: ulic Kozielska – Okulickiego, Andersa – Okulickiego oraz ronda im. gen. Andersa.
Na ul. Okulickiego modyfikacje mają zostać wprowadzone zresztą już w tym roku. Jednak drogowcy potrzebują bardziej dalekosiężnego spojrzenia na to, co będzie się działo na drogach w tej części miasta wskutek czynników, o których mowa niżej.
Trzy etapy rozłożone na 20 lat z +
Opracowanie jest potrzebne ze względu na narastający potok ruchu w obrębie wymienionych skrzyżowań i powinno uwzględnić oddanie do użytku kierowców odcinka obwodnicy zachodniej (I kw. 2024) oraz budowę obwodnicy Ostropy, która planowana jest w najbliższej przyszłości, a także przewidywaną w kolejnych latach możliwą rozbudowę układu drogowego o ulice wskazane w planie miejscowym. Efektem tych prac ma być przedstawienie możliwości zwiększenia przepustowości dróg w tej części miasta.
Zamówienie dla którego ZDM poszukuje teraz wykonawcy, obejmuje wykonanie prognoz ruchu oraz koncepcji projektowej, składającej się z trzech etapów rozwoju układu drogowego w okresie kolejnych 10 i 20 lat.
- Etap I – rozwiązania projektowe do wprowadzenia do 10 lat, (zakończenie budowy obwodnicy zachodniej, odcinek od ul. Sowińskiego do ul. Daszyńskiego; budowa odcinka obwodnicy południowej odcinek od ul. Rybnickiej do ul. Bojkowskiej; budowy obwodnicy Ostropy);
- Etap II – rozwiązania projektowe do wprowadzenia na przełomie 10-20 lat, (rozbudowa, zabudowa trenów inwestycyjnych i mieszkaniowych wokół ww. obwodnic);
- Etap III- rozwiązania projektowe do wprowadzenia po 20 latach, (rozbudowa obwodnicy zachodniej o drugi pas ruchu wraz z uwzględnieniem całkowitej zabudowy terenów sąsiednich).
Rozwiązania koncepcyjne dla poszczególnych etapów powinny uwzględniać budowę nowych połączeń drogowych lub rozbudowę istniejącego układu drogowego. Pod uwagę brana jest nawet likwidacja ronda na zbiegu ul. Kozielskiej, Łabędzkiej i Andersa – w tym miejscu mogłoby powstać czterowlotowe skrzyżowanie wraz z sygnalizacją świetlną. To, czy jednak do tego dojdzie, ma zostać rozważone w opracowaniu.
Dwa nowe osiedla mieszkaniowe i droga na przedłużeniu ul. Chemicznej
Wykonawca zamówienia będzie musiał uwzględnić, co oczywiste, najnowszy odcinek obwodnicy, a także budowane obecnie osiedle firmy ATAL w sąsiedztwie skrzyżowania ul. Okulickiego i ul. Andersa oraz powstający kompleks hal magazynowych z wjazdem od ul. Sowińskiego. Nie jest to jednak koniec zmian w tym rejonie – w przyszłości przewidywana jest budowa dwóch osiedli mieszkaniowych przy drodze wewnętrznej (bez nazwy) znajdującej się na przedłużeniu ul. Chemicznej (zgodnie z obowiązującym MPZP).
W planach drogowców jest także przebudowa skrzyżowania ul. Kozielskiej i Okulickiego. To konkretne przedsięwzięcie zostanie rozpoczęte już w najbliższych miesiącach.
– Niniejsza przebudowa ma zostać wykonana w I półroczu 2024 r. Po przeciwnej stronie Lidla wybudowany zostanie ciąg pieszy (na odcinku od ulicy Andersa do ulicy Okulickiego). W sprawie szczegółów rozwiązań dla kierowców zapadają ostatnie decyzje – informuje Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.
W ramach planowanego przedsięwzięcia przewidziano poszerzenie odcinka ul. Okulickiego, co umożliwi zmianę organizacji ruchu na wlocie ul. Okulickiego od strony Cmentarza Centralnego poprzez połączenie relacji prawoskrętu i na wprost oraz pozostawienie relacji lewoskrętu. W planach jest także likwidacja jednego z istniejących tam obecnie przejść dla pieszych. Chodzi najprawdopodobniej o to, na wysokości chodnika prowadzącego z osiedla w rejon marketu LIDL – dopytywany o to ZDM poinformował, że pozostaną tylko „pasy” w obrębie skrzyżowań tej ulicy z ul. Kozielską i Andersa.
(żms)
fot. 24GLIWICE, MSIP Gliwice