Bardzo dobre wyniki WMN „Łabędy” za 2022 rok. Zakład zmienia się w ważny punkt na mapie w Polsce i na świecie

Są jedynym stabilnym producentem wyrobów z miedzi i jej stopów w Polsce. Należą do Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź S.A., której są ważnym zakładem. Walcownia Metali Nieżelaznych „ŁABĘDY” osiągnęła w ubiegłym roku świetny wynik finansowy.

 
Walcownia „ŁABĘDY” S.A. to firma z blisko 120-letnią tradycją w zakresie produkcji wyrobów płaskich z miedzi, stopów miedzi (mosiądzu, brązu, mosiądzów wysokoniklowych) i srebra. Produkty WMNŁ to taśmy, blachy, anody, pasy o różnych grubościach, wymiarach i stanach utwardzenia oraz stopy odlewnicze.

Obsługujemy różne branże, rozpoczynając od elektrotechniki, energetyki, automatyki, motoryzacji czy też budownictwa, a kończąc na bardzo ważnym ostatnio przemyśle zbrojeniowym

– mówi Martyna Mandrela, dyrektor ds. marketingu i zakupu surowców w WMN „ŁABĘDY”.

Gliwicka Walcownia jest obecnie jedyną firmą w Polsce produkującą wyroby walcowane z miedzi i stopów miedzi w pełnym cyklu produkcyjnym. Dysponuje odlewnią, walcownią gorącą i walcownią zimną. Pozwala to na optymalizację kosztów produkcyjnych i pełną kontrolę nad procesem wytwórczym.

Konkurujemy głównie z europejskimi producentami, takimi jak Aurubis, KME czy też Wiland, a także z pośrednikami wyrobów ze stopów miedzi. To są duże koncerny, których zdolności produkcyjne są nawet 100-krotnie większe od naszej firmy, ale radzimy sobie i nasza walcownia od kilkunastu lat ma wysoką pozycję na rynku krajowym. Do tego prowadzi aktywne działania na rynkach zagranicznych, zwiększając tym samym udział eksportu – dodaje Mandrela.

Niedawno spółka pochwaliła się świetnym wynikiem finansowym za ubiegły rok – 8,4 mln zł netto, lepszym o 6,2 mln zł niż w 2021 roku.

Znaczna poprawa wyniku finansowego przy podobnej ilościowej sprzedaży jest wynikiem zarówno sprzyjających trendów rynkowych, jak również realizacji działań wewnątrz spółki. Wśród nich na uwagę zasługują przede wszystkim: usprawnianie procesów technologicznych pozwalających na optymalizację kosztów produkcji, zwiększenie wolumenu sprzedaży o 26% w stosunku do 2021 roku i o 10% w stosunku do planu, a także osiąganie wysokich korzyści z tytułu wykorzystania złomów miedzi.

Do atutów, jakimi może pochwalić się firma, należą krótsze (od konkurencji) terminy realizacji, elastyczne podejście do klientów, a także wykwalifikowany personel, który służy doradztwem techniczno-handlowym.

Duży nacisk kładziemy na obsługę posprzedażową i budowanie relacji biznesowych z klientami spółki, co przekłada się na długofalową współpracę z nami

– podkreśla Mandrela i przytacza przykłady. Jeden z odbiorców z branży zbrojeniowej współpracuje już z firmą od 80 lat. Inni klienci, np. z branży elektrotechnicznej, współdziała z walcownią od blisko trzech dekad.

WMN „ŁABĘDY” stawia na inwestycje i zasoby ludzkie

Chociaż spółka może pochwalić się codziennym korzystaniem z zabytkowych walcarek, które działają w zakładzie niezmiennie od ponad 100 lat, stawia też na inwestycje. W 2022 roku zrealizowała przedsięwzięcie, którego celem było ograniczenie wpływu prowadzonej działalności na środowisko – zmodernizowano biologiczną oczyszczalnię ścieków bytowych.

Wśród w pełni zakończonych zadań wymienia także m.in. prace dodatkowe na instalacji odpylającej pieca PIT, zakup twardościomierza Vickersa, zakup chwytaków do transportu blach, czy wykonanie stanowiska pieca JATAM ze zmodernizowanym układem chłodzenia cewki. Zainwestowano też w odtworzenie infrastruktury informatycznej oraz renowację zasobów budowlanych spółki.

Planujemy inwestycje w kierunku utrzymania mocy produkcyjnych i rozwój w kierunku nowych wyrobów spółki. Kluczowe dla nas jest zapewnienie stabilności dostaw oraz rozwój kapitału ludzkiego – zaznacza dyrektor ds. marketingu.

Zakład przywiązuje także dużą wagę do rozwoju personalnego – tak aby otaczać się wykwalifikowanym i zgranym zespołem. W firmie pracuje ponad 25% kobiet, jest tam także kilkudziesięciu pracowników z ponad 20-letnim stażem pracy w branży hutniczej.

W ostatnim czasie walcownia pozyskała też wielu młodych pracowników, którzy przy doświadczonej kadrze nabywają wiedzę techniczną w obszarze działalności firmy. Mamy więc taką mieszankę młodości z doświadczeniem. W naszej firmie dbamy o relacje i to się sprawdza – dodaje dyrektorka. – Walcownia jest doskonałym miejscem do pracy.

Aktualnie w spółce prowadzona jest rekrutacja na takie stanowiska, jak m.in. pracownik magazynu wyrobów gotowych (praca w biurze/hali), automatyk przemysłowy, pracownik linii produkcyjnej – wytapiacz, specjalista ds. sprzedaży, szlifierz, a także operator maszyn – wydział blach, taśm i odlewni. Z wymogami odnośnie kompetencji można zapoznać się tutaj.

Niedawno walcownia przeszła „odświeżenie wizerunku”

Również w 2022 roku WMN „ŁABĘDY” zdecydowała się na rebranding. – W ostatnim czasie model działania spółki się zmienił. Prowadziliśmy wiele badań rynkowych, analizowaliśmy trendy i tendencje. Dodatkowo prace nad nowymi projektami także wywarły wpływ na przeprowadzenie rebrandingu – zaznacza Mandrela.

Dyrektorka podkreśla przy tym, że działania te były zaplanowane z dużym wyprzedzeniem i dotyczyły wielu płaszczyzn, począwszy od kodowania wizualnego, czyli zmiany designu logotypu, który został zaprojektowany w nowoczesnym wzornictwie, na silnym przekazie kończąc (ten dotyczył zmiany pełnej strategii komunikacji marki).

Nowa odsłona graficzna Walcowni ŁABĘDY to prosty logotyp składający się z trzech rombów symbolizujących arkusze blach – płyt oraz skrót od pełnej nazwy spółki. Sygnet marki symbolizuje trzy podstawowe grupy produktowe tj. taśmy, blachy i stopy odlewnicze

– dodaje dyrektorka ds. marketingu. Design marki w kolorze pomarańczowym nawiązuje do hutniczych tradycji, wzorując się na barwach ogólnie stosowanych w tej gałęzi przemysłu oraz surowca stosowanego w kompozycjach produktowych zakładu – miedzi.

materiał powstał przy współpracy z WMN ŁABĘDY