Wiadukt na ul. Pszczyńskiej to jedno z kilku wąskich gardeł na komunikacyjnej mapie Gliwic. W godzinach szczytu regularnie tworzą się tu korki. Niestety dla kierowców szanse na zmianę tego stanu rzeczy są małe.
Infrastruktura w okolicach wiaduktu przy ul. Pszczyńskiej od lat wygląda jak przygotowana pod rozbudowę. Dwa pasy jezdni od strony wjazdu do miasta (zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad) i dwupasmowa ul. Pszczyńska od strony centrum, zaciskają się przy skrzyżowaniu Pszczyńskiej z Pocztową tworząc zatory. Analizując dane zbierane przez Google, płynność ruchu jest tu ograniczona niemal przez cały dzień, choć zdecydowanie najwolniej kierowcy poruszają się około godziny 16:00.
– Na razie nie ma planów dotyczących przebudowy wiaduktu w ciągu ul. Pszczyńskiej – informuje Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. – Kierowcy mogą wybrać alternatywną drogę przejazdu, która wiedzie ulicami: Okrężną, Płażyńskiego, Bojkowską, i odwrotnie dla jadących w kierunku przeciwnym – tłumaczy.
Drogowcy nie uzasadniają swojej decyzji, ale wiadomo, że od lat jednym z hamulcowych ewentualnej inwestycji był status działki, po której miałaby przebiegać nowa droga.
– To działka inwestycyjna, zatem decyzja będzie w gestii potencjalnego kupującego – informował w 2013 roku Zarząd Dróg Miejskich.
Obecnie drogowcy wskazują, że choć sytuacja nadal nie jest komfortowa, jest dużo lepiej niż jeszcze kilka lat temu. Powód? Drogowa Trasa Średnicowa.
– Natężenie ruchu na ul. Pszczyńskiej rosło do marca 2016 roku, czyli do czasu otwarcia DTŚ, ale w następnych miesiącach zaczęło systematycznie spadać
– mówi Michał Kondrusiewicz z Centrum Sterowania Ruchem w Gliwicach.
Sporo odciążenie ul. Pszczyńskiej potwierdzają statystyki. W październiku 2014 roku kierowców jadących ul. Pszczyńską w kierunku autostrady odnotowano 370 tysięcy. W tym samym miesiącu 2016 roku już tylko 240 tysięcy. Podobna tendencja utrzymywała się także w pozostałych miesiącach. Przykładowo w maju 2014 roku odnotowano na wjeździe do miasta 330 tysięcy pojazdów, w maju 2016 roku 250 tysięcy, a w 2017 roku 235 tysięcy pojazdów.
Dla kierowców, którzy nadal wybierają wyjazd z miasta wiaduktem przy ul. Pszczyńskiej to dobra i zła informacja. W przysłowiowych korkach postoją krócej, ale też presja na poszerzenie uciążliwego zwężenia jest mniejsza.
Michał Szewczyk