Jeśli trafi na pocztówki z wykonanymi ozdobnymi czcionkami napisami „Pozdrowienia z Gliwic”, to nie powinniśmy być tym faktem zdziwieni.
Konstrukcji o takich gabarytach i znaczeniu komunikacyjnym jeszcze w naszym kraju nie było. Wiadukt na autostradzie A1 na odcinku łączącym Sośnicę z Maciejowem śrubuje wszelkie rekordy.
Całkowita jego długość wynosi 1663 metry, rozpiętość przęseł to 48 metrów, waży 35 tysięcy ton.
Żeby go połączyć, ekipy budowlane musiały wykonać skomplikowaną operację nasuwania nitki autostrady. Obiekt zbudowała firma Doprastav dla Polimexu Mostostal według projektu wykonawczego oraz technologicznego Mostów Gdańsk.
– Wiadukt został wykonany bardzo efektywną metodą nasuwania podłużnego. Przęsła wybudowano na jednym z przyczółków mostu, po czym zostały przesunięte na właściwe miejsce w konstrukcji. Ostatnią operację nasuwania przeprowadzono w kwietniu. Wymagała precyzji i ogromnego wysiłku – podkreśla Julian Wojcieszczyk, szef biura prasowego Mostów Gdańsk.
Andrzej Berger, prezes zarządu firmy jest twórcą m.in. dwóch z siedmiu pylonów słynnego wiaduktu Millau nad doliną rzeki Tarn we Francji. Jest to najwyższa tego typu konstrukcja na świecie – z najwyższym filarem o wysokości 341 metrów. Dla porównania – wieża Eiffle’a ma 320 metrów wysokości. Pod względem wagi i gabarytów, gliwicki wiadukt plasuje się w pierwszej piątce Europy.
– Ale o jego strategicznym znaczeniu decyduje inny czynnik – zauważa Julian Wojcieszczyk – Na tym odcinku przetną się dwie autostrady, A1 z A4 oraz Droga Krajowa nr 44. Gliwicki odcinek A1 jest elementem zamykającym autostradową obwodnicę miasta.
Estakada składa się z dwóch równoległych obiektów, trzypasmowych z pasem awaryjnym. Kierowcy przetestują wiadukt już na początku września. Wtedy liczący 6,5 km odcinek autostrady A1, łączący Zabrze z Gliwicami będzie gotowy.
Na całą, mierzącą 48 km drogę Pyrzowice – Maciejów – Sośnica poczekamy do przyszłego roku.
Według optymistycznego wariantu, prace zakończą się wiosną. Inwestycja będzie kosztowała 6 mld zł i jest współfinansowana z Programu Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013.
Marcin Król