Wkrótce ruszą prace nad południową obwodnicą Gliwic. Najpierw powstanie rondo na Bojkowskiej

Mat. ZDM

To pierwszy etap realizacji południowej obwodnicy miasta. Drogowcy ogłosili przetarg na budowę ronda turbinowego wraz z wlotami przy ul. Bojkowskiej.

Nowe skrzyżowanie powstanie w rejonie zabudowań Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, tuż za skrzyżowaniem z ul. Płażyńskiego, w kierunku na Bojków. Rondo turbinowe to rondo dwupasmowe, wymagające od kierowcy wyboru właściwego pasa ruchu jeszcze przed wjechaniem na skrzyżowanie (takim rondem jest np. Rondo Sybiraków w Zabrzu).
Jak przekonują drogowcy, pierwsi kierowcy skorzystać z nowego rozwiązania będą mogli w przyszłym roku. Czas na złożenie ofert w postępowaniu przetargowym potencjalni wykonawcy mają do 5 września.

To jednak tylko początek szerszego projektu, który ma dopełnić ślimaczącą się od lat budowę zachodniej obwodnicy Gliwic.

– Realizacja kolejnego fragmentu dotyczyć będzie odcinka od Bojkowskiej do Pszczyńskiej (węzeł Sośnica). Dla tej części przygotowywane są dokumenty do wystąpienia o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

– informuje Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Docelowo południowa obwodnica miasta ma połączyć węzeł Sośnica z ulicą Rybnicką.
Z kolei od ul. Rybnickiej przez ul. Daszyńskiego do ul. Sowińskiego poprowadzona zostanie nitka zachodniej obwodnicy miasta (dobiegająca finalnie do węzła z DK78 i DK88). Budowa tej części drogi od lat stoi w miejscu, głównie przez protesty mieszkańców. Wydaje się jednak, że w lutym tego roku nastąpił moment przełomowy. Gliwice otrzymały na budowę odcinka Rybnicka – Daszyńskiego unijne dofinansowanie na poziomie 85% całości inwestycji. Z Brukseli (a konkretnie ze środków Centrum Unijnych Projektów Transportowych) na zadanie popłynie aż 117 mln złotych. Całkowity koszt budowy drogi szacuje się natomiast na 152,5 mln złotych. Wymagany termin oddania inwestycji do użytku to 2020 rok.

Jak informował w lutym ZDM, równocześnie z budową dofinansowanego odcinka, miasto zamierza utworzyć połączenie między Daszyńskiego z ulicą Sowińskiego finansując ten fragment drogi w pełni z budżetu Gliwic.

Tym samym jest szansa, że z rejonu DK88 do węzła Sośnica dojedziemy nową drogą za trzy lata.
(msz)