Prace związane z budową Centrum Przesiadkowego ruszą lada moment. W czwartek, 27 sierpnia, w Urzędzie Miejskim zawarto umowę z wykonawcą robót budowalnych – konsorcjum MOSTOSTAL-PRUiM. Koszt wykonania prac to około 184 mln złotych. Obiekt ma być gotowy za dwa lata.
Nowa inwestycja zintegruje dworzec kolejowy z systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z miejscami postojowymi dla samochodów i infrastrukturą rowerową oraz zapleczem komercyjnym.
Centrum Przesiadkowe powstanie po północnej stronie dworca PKP, z którym zostanie połączone tunelem. W ramach przedsięwzięcia przewidziano również przebudowę istniejącego tunelu łączącego dworzec PKP z ul. Tarnogórską, budowę dróg wewnętrznych wraz ze stanowiskami peronowymi dla autobusów i zadaszenie terenu peronowego.
Zadbano również o infrastrukturę rowerową. Wykonane zostaną drogi rowerowe wraz z parkingami dla rowerów, dedykowane wiaty rowerowe oraz punkty napraw.
Centrum będzie wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej o odjazdach autobusów oraz – w ramach integracji z ruchem kolejowym – o odjazdach pociągów z dworca PKP. Obiekt zyska również ekologiczną instalację fotowoltaiczną o dużej mocy. Centrum będzie w pełni dostępne i przyjazne dla osób niepełnosprawnych.
Co ciekawe, wykonawca robót oprócz realizacji samego Centrum Przesiadkowego ma także wyremontować wieżę ciśnień położoną na terenie inwestycji, a także wymienić konstrukcję dachową w budynku, w którym w przeszłości mieściła się huta szkła Scharffa.
Jak obecnie wygląda miejsce, gdzie powstanie obiekt, można zobaczyć w poniższej galerii.
Centrum Przesiadkowe w liczbach:
– powierzchnia terenu, którego dotyczy przedsięwzięcie to ponad 60.000 m2 (6 ha),
– powierzchnia budowanych lub przebudowywanych dróg to ok. 27.000 m3, tj. prawie 4 km średniej klasy drogi,
– powierzchnia zadaszenia nadperonowego to ponad 16.000 m2, tj. ponad dwukrotna powierzchnia typowego boiska piłkarskiego,
– do wykonana tego zadaszenia zostanie zużyte ponad 1.350 ton stali,
– łączna moc instalacji fotowoltaicznej – ponad 340 kW,
– zadanie obejmuje rozbiórkę ponad 3,4 km torów kolejowych,
– najgłębsze wykopy do wykonania (pod budynek dworca) maja głębokość prawie 7,5 m od poziomu terenu.
Dwie inwestycje niemal w tym samym czasie
Duże zmiany obejmą również południową stronę dworca PKP. Nowe oblicze zyska plac przed dworcem oraz plac Piastów. Zostaną one kompleksowo przebudowane i zyskają nowe atrakcyjne i funkcjonalne zagospodarowanie. W ramach inwestycji przebudowane zostaną również ulice: Bohaterów Getta Warszawskiego od wiaduktu nad torami do ul. Jagiellońskiej, Okopowa oraz część Piwnej, Jagiellońskiej i Zwycięstwa. Termin składania ofert w przetargu na inwestycję po południowej stronie dworca upływa 10 września 2020 r.
(mat. pras. UM Gliwice/oprac. żms)
wiz. MOSTOSTAL Zabrze
fot., wid. ŁG/24gliwice.pl