„Bachantka na panterze” była najbardziej kontrowersyjnym dziełem Theodora Kalidego, niemal „policzkiem” dla ówczesnej, oficjalnej publiczności hołdującej akademickim gustom.
W wakacje będzie można ją podziwiać w Muzeum w Gliwicach.
Atmosferę oburzenia wokół dzieła Kalidego podsycali m.in. obrońcy moralności.
Modelką artysty była bowiem jego kochanka.
Theodor Kalide m.in. z powodu „Bachantki” stracił możliwość otrzymywania intratnych, nawet królewskich zleceń. Model gipsowy rzeźby powstał ok. 1844 r. jako przewidziany do wykonania w marmurze.
bachantki – 1. w mit. gr. kapłanki Bachusa, jego tańczące w rozpasanym podnieceniu towarzyszki; menady. 2. przen. uczestniczki hulanki, orgii
Kalide był na miarę swojej epoki artystą nowatorskim. Chociaż był uczniem akademii, nie utracił zmysłu obserwacji zmiennej natury. Jego dzieła cechuje realizm i swoboda w wyrażaniu ? od nastrojowości po ekspresyjność. Do najsłynniejszy modeli rzeźb autorstwa Kalidego zalicza się „Lwa czuwającego” oraz „Lwa umierającego”.
Muzeum w Gliwicach zaprasza do Willi Caro, gdzie zobaczyć można słynną, choć mało znaną publiczności rzeźbę Kalidego „Bachantkę na panterze”. Jej prezentacja wiąże się z obchodami Roku Theodora Kalidego ? przypada właśnie 150 rocznica śmierci artysty. Inicjatorem i organizatorem przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie na Rzecz Dziedzictwa Kulturowego Gliwic „Gliwickie Metamorfozy”, a Muzeum w Gliwicach aktywnie uczestniczy w tym projekcie.
Rzeźba „Bachantka na panterze” jest mało znana publiczności. W latach 90. XX w., przez krótki czas była eksponowana w Oddziale Odlewnictwa Artystycznego Muzeum w Gliwicach na terenie GZUT S.A. przy ul. Robotniczej.