Za przejazd autostradą A4 na odcinku Katowice-Kraków zapłacimy więcej. Opłata nie zmieni się jedynie dla motocykli. Dla pozostałych kategorii pojazdów wzrośnie o 1 – 3 zł (na każdym z dwóch placów poboru). Nowy cennik wejdzie w życie od 1 kwietnia.
Odcinek autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem zarządzany jest przez koncesjonariusza drogi, Stalexport Autostrada Małopolska S.A. Koncesja dla spółki wygaśnie w marcu 2027 roku, wówczas zarządzaniem fragmentem autostrady A4 Kraków-Katowice zajmie się Skarb Państwa. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział niedawno, że po przejęciu tej części trasy przez GDDKiA, opłaty dla samochodów osobowych i motocykli zostaną zniesione. Do tego czasu jednak, kierowcy zdani są na decyzje zarządcy.
Opłata w górę od 1 kwietnia
Jak podkreśla Stalexport Autostrada Małopolska, objęta koncesją część autostrady A4 jest jedną z najbezpieczniejszych w kraju, znajduje się też w bardzo dobrym stanie – w porównaniu z odcinkami, które nie mają takiego poziomu utrzymania np. A4 na odcinku za Wrocławiem.
Wartość kontraktów zawartych w latach 2023-2024 na prace prowadzone na trasie to ok. 540 mln PLN (w tym m.in. wymiana nawierzchni jezdni i ściśle związana z ochroną środowiska modernizacja odwodnienia)
– przypomina spółka.
– Warto podkreślić, że jednym z beneficjentów finansowych zysków wypracowywanych przez naszą organizację jest Skarb Państwa. Co roku do publicznego budżetu wpływają setki milionów złotych. Przykładowo w 2023 roku płatności na rzecz skarbu państwa oraz podatki i inne opłaty przekroczyły kwotę 220 mln zł. Gdyby nie obowiązywała umowa łącząca naszą organizację ze stroną publiczną, to państwo polskie musiałoby wydać wiele miliardów złotych na rozbudowę, modernizację, utrzymanie tej trasy – podkreśla Stalexport w przesłanym oświadczeniu.
Opłaty za przejazd płatnymi odcinkami autostrad w kraju są sukcesywnie podnoszone. Od 11 marca wzrosły na A2, na trasie Świecko – Konin, natomiast od 1 kwietnia br. nastąpi zmiana stawek opłat za przejazd autostradą A4 Katowice- Kraków, które pobierane są na każdym z dwóch placów poboru tj. w Mysłowicach i Balicach.
Stawka dla motocykli pozostanie bez zmian (8 zł), zaś dla samochodów osobowych oraz pojazdów o dwóch osiach z przyczepami wzrośnie o 1 zł (odpowiednio z 16 na 17 zł i z 29 do 30 zł). Z kolei większe zestawy zapłacą o 3 zł więcej (52 zamiast dotychczasowych 49 zł). Szczegółowe informacje znajdują się w tabeli.
Stanowisko GDDKiA wobec podwyżki negatywne
W ostatnich dniach na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikowane zostało stanowisko tej instytucji wobec wchodzących w życie podwyżek. W ocenie GDDKiA wzrost opłat za przejazd zarządzanymi przez koncesjonariuszy odcinkami autostrad jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy. Może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych.
Jak zaznaczono, prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umów koncesyjnych podpisanych pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. – GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tych umów – czytamy w komunikacie.
Należy wziąć pod uwagę wszystkie efekty, które może przynieść planowane podwyższenie opłat. Jednym z nich jest przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrad A2 i A4
– podkreśla Dyrekcja.
– Wyższe koszty przejazdu mogą zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych. Stoi to w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju. Omijanie autostrad przez część kierujących wiąże się również ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości – dodaje GDDKiA.
Przypomnijmy, że nie trzeba płacić za przejazd pojazdem lekkim po autostradach zarządzanych przez GDDKiA, czyli m.in. na odcinku A4 Wrocław – Sośnica. Zwolnienie z opłat dotyczy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Sieć dróg szybkiego ruchu na terenie naszego kraju liczy obecnie 5,2 tys. km. W skład tego wchodzi blisko 1,9 tys. km autostrad oraz ponad 3,3 tys. km dróg ekspresowych.
W zarządzie koncesjonariuszy znajduje się obecnie ok. 152 km autostrady A1 na odcinku Gdańsk (Rusocin) – Toruń (Toruń Południe) – Gdańsk Transport Company, ok. 255 km (z czego 238 km płatne) autostrady A2 na odcinku Konin – Świecko – Autostrada Wielkopolska, ok. 61 km autostrady A4 na odcinku Kraków (Balice) – Katowice (Murckowska) – Stalexport Autostrada Małopolska.
(żms)
fot. GDDKiA