Z Sośnicy do Pyskowic szynobusem. Wstępna koncepcja już jest, kiedy realizacja?

O Miejskim Autobusie Szynowym, który ma połączyć Pyskowice z Sośnicą słyszeliśmy już kilka lat temu. Urzędnicy zapewniają, że pomysł jest nadal aktualny, a Miasto wystąpi o dofinansowanie projektu ze środków unijnych.

To będzie kluczowy krok, który zadecyduje o powodzeniu inwestycji.

Kosztem 150 tysięcy złotych dla projektu wykonane zostało już studium wykonalności, ale urzędnicy muszą też osiągnąć porozumienie z właścicielem kolejowej infrastruktury – spółką PKP PLK.
– Władze miasta są w kontakcie z kolejową spółką, rozmowy na ten temat odbyły się także w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa – zapewnia Magistrat.

Decydujące dla inwestycji jest przede wszystkim pozyskanie środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, który kładzie duży nacisk na połączenia szynowe (choć nieoficjalnie mówi się, że gros środków przeznaczona jest na transport tramwajowy).

– W tej sprawie przekazano już wstępne zgłoszenie do Biura Zarządu Subregionu Centralnego. Ostateczny kształt projektu i czas wykonania zależy od wielu czynników. Nie można wykluczyć, że realizacja podzielona zostanie na etapy. W tym momencie nic nie jest przesądzone

– mówi Joanna Lenczowska z biura rzecznika prasowego Prezydenta Gliwic.

Wstępnie koszty inwestycji szacuje się na 200 mln złotych, ale suma ta może być jeszcze większa, bo konieczny będzie wykup gruntów. Miejski Autobus Szynowy miałby kursować na trasie o długości 16 kilometrów, w relacji Pyskowice – Gliwice – Łabędy – Gliwice – Gliwice Sośnica. Projekt zakłada możliwość zagęszczenia liczby przystanków, tak aby z autobusów mogło korzystać jak najwięcej mieszkańców. Atutem projektu ma być trasa szynobusu, która będzie wiodła w okolicy dużych osiedli i ważnych punktów miasta (np. Centrum Onkologii).

– Efektem przedsięwzięcia powinno być usprawnienie przewozu pasażerów i poprawa jakości komunikacji zbiorowej. Mieszkańcy zyskaliby szansę na bardzo szybki dojazd do śródmieścia, MAS byłby też dobrze zintegrowany z powstającym w Gliwicach centrum przesiadkowym

– tłumaczy Joanna Lenczowska.

Wzorce, jak skutecznie zrealizować podobną inwestycję można znaleźć na północy Polski. W Trójmieście w 2015 roku uruchomiono Pomorską Kolej Metropolitalną. Trasa ma 18 kilometrów i łączy m.in. lotnisko w Gdańsku z centrum miasta i Gdynią. Inwestycja zrealizowana została ze środków wojewódzkich i z budżetu Unii Europejskiej (perspektywa finansowa na lata 2007-2013).
(msz)