Za wąsko dla rowerów, a dla samochodów w sam raz? Komentarz GRR po zmianie na starówce

Gliwicka Rada Rowerowa komentuje wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na ulicy Przy Raciborskiej Bramie. To, czego nie dało się wprowadzić dla ułatwienia poruszania się rowerzystów, zostało kilka dni temu wprowadzone dla samochodów.

W kwietniu ubiegłego roku pisaliśmy o powodach, dla których kontraruch rowerowy na gliwickiej starówce jest niemożliwy. Wśród nich znalazł się raport policji mówiący o tym, iż wyminięcie się samochodu z rowerem w wąskich uliczkach wokół Rynku nie byłoby bezpieczne.

Również ZDM z dystansem odniósł się do tematyki zastosowania takich rozwiązań w Gliwicach, chociaż inne miasta, jak Gdański czy Kraków z powodzeniem wprowadziły je w wielu miejscach.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]W maju 2017 roku działacze Gliwickiej Rady Rowerowej zwrócili się z prośbą do Zarządu Dróg Miejskich o wdrożenie kontraruchu na ulicy Przy Raciborskiej Bramie. Odpowiedź była odmowna.[/perfectpullquote]

– Nie przewiduje się wprowadzania w ciągu ulicy Przy Raciborskiej Bramie pilotażowego dwukierunkowego ruchu rowerowego, ponieważ jest to odcinek drogi, który nie stanowiłby istotnego skrótu dla rowerzystów – odpowiedziała na ten wniosek Anna Gillner, zastępca dyrektora ZDM.

Wicedyrektor Zarządu Dróg Miejskich uzasadnia w piśmie, że kontraruch rowerowy występuje w polskiej sieci drogowej od niedawna i nie można jednoznacznie stwierdzić czy jest to rozwiązanie bezpieczne, szczególnie w przypadku miasta charakteryzującego się dużym wskaźnikiem motoryzacji, jakim są Gliwice.

– Omawiane rozwiązanie budzi kontrowersje i aktualnie nie przewiduje się jego testowania – podkreśliła Anna Gillner.

Dla samochodów w obu kierunkach

Od 9 lutego na wniosek mieszkańców starówki na krótkiej uliczce Przy Raciborskiej Bramie, łączącej ulice Raciborską i Kaczyniec wprowadzono ruch dwukierunkowy. Skorzystają na tym zarówno kierowcy samochodów, jak i rowerzyści.

– Po niespełna roku okazuje się, że ten nieistotny skrót jest jednak istotny i to na tyle, że zdecydowano się umożliwić ruch dwukierunkowy nie tylko dla niewielkich i zwrotnych pojazdów jakimi są rowery, ale dla wszelkich pojazdów – komentuje Tomasz Herud z Gliwickiej Rady Rowerowej.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Ta sytuacja, to nie pierwszy przypadek, kiedy niemożliwa do spełnienia prośba użytkowników jednośladów, stała się możliwa dla wygody kierowców. [/perfectpullquote]

– Ulicą, która najpierw nie nadawała się do dwukierunkowego ruchu rowerów, a potem znowu nadawała się do ruchu dwukierunkowego wszelkich pojazdów była ul. Dolnych Wałów – przypomina Herud.

W marcu 2013 roku na jednokierunkowej ulicy Dolnych Wałów, ze względu na utrudnienie związane z trwającym wówczas remontem ulic starówki, zmieniono organizację ruchu. Rozwiązanie, które miało być tylko tymczasowe, funkcjonuje do dziś.

(żms)/GRR.org.pl