Gliwicka Rada Rowerowa komentuje wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na ulicy Przy Raciborskiej Bramie. To, czego nie dało się wprowadzić dla ułatwienia poruszania się rowerzystów, zostało kilka dni temu wprowadzone dla samochodów.
W kwietniu ubiegłego roku pisaliśmy o powodach, dla których kontraruch rowerowy na gliwickiej starówce jest niemożliwy. Wśród nich znalazł się raport policji mówiący o tym, iż wyminięcie się samochodu z rowerem w wąskich uliczkach wokół Rynku nie byłoby bezpieczne.
Również ZDM z dystansem odniósł się do tematyki zastosowania takich rozwiązań w Gliwicach, chociaż inne miasta, jak Gdański czy Kraków z powodzeniem wprowadziły je w wielu miejscach.
[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]W maju 2017 roku działacze Gliwickiej Rady Rowerowej zwrócili się z prośbą do Zarządu Dróg Miejskich o wdrożenie kontraruchu na ulicy Przy Raciborskiej Bramie. Odpowiedź była odmowna.[/perfectpullquote]
– Nie przewiduje się wprowadzania w ciągu ulicy Przy Raciborskiej Bramie pilotażowego dwukierunkowego ruchu rowerowego, ponieważ jest to odcinek drogi, który nie stanowiłby istotnego skrótu dla rowerzystów – odpowiedziała na ten wniosek Anna Gillner, zastępca dyrektora ZDM.
Wicedyrektor Zarządu Dróg Miejskich uzasadnia w piśmie, że kontraruch rowerowy występuje w polskiej sieci drogowej od niedawna i nie można jednoznacznie stwierdzić czy jest to rozwiązanie bezpieczne, szczególnie w przypadku miasta charakteryzującego się dużym wskaźnikiem motoryzacji, jakim są Gliwice.
– Omawiane rozwiązanie budzi kontrowersje i aktualnie nie przewiduje się jego testowania – podkreśliła Anna Gillner.
Dla samochodów w obu kierunkach
Od 9 lutego na wniosek mieszkańców starówki na krótkiej uliczce Przy Raciborskiej Bramie, łączącej ulice Raciborską i Kaczyniec wprowadzono ruch dwukierunkowy. Skorzystają na tym zarówno kierowcy samochodów, jak i rowerzyści.
– Po niespełna roku okazuje się, że ten nieistotny skrót jest jednak istotny i to na tyle, że zdecydowano się umożliwić ruch dwukierunkowy nie tylko dla niewielkich i zwrotnych pojazdów jakimi są rowery, ale dla wszelkich pojazdów – komentuje Tomasz Herud z Gliwickiej Rady Rowerowej.
[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Ta sytuacja, to nie pierwszy przypadek, kiedy niemożliwa do spełnienia prośba użytkowników jednośladów, stała się możliwa dla wygody kierowców. [/perfectpullquote]– Ulicą, która najpierw nie nadawała się do dwukierunkowego ruchu rowerów, a potem znowu nadawała się do ruchu dwukierunkowego wszelkich pojazdów była ul. Dolnych Wałów – przypomina Herud.
W marcu 2013 roku na jednokierunkowej ulicy Dolnych Wałów, ze względu na utrudnienie związane z trwającym wówczas remontem ulic starówki, zmieniono organizację ruchu. Rozwiązanie, które miało być tylko tymczasowe, funkcjonuje do dziś.
(żms)/GRR.org.pl