Zabytkową kolejką nad Zalew Rybnicki? Możliwe, że wąskotorówka wróci do Gliwic

Na ile realne są plany reaktywowania zabytkowej kolejki wąskotorowej na linii Gliwice – Rudy – Rybnik?

W budżecie miejskim na 2013 rok, w dziale „inwestycje – turystyka”, wpisano rewitalizację kolejki wąskotorowej. Gliwicki magistrat już rok temu rozpisał przetarg na wykonanie studium wykonalności projektu modernizacji wąskotorówki. Wówczas plany spaliły na panewce, do urzędu nie wpłynęły żadne oferty.

Wypada mieć nadzieję, że w tym roku sprawy posuną się dalej. Czy kolejka wąskotorowa mogłaby stać się atrakcją regionu? Z pewnością ma do tego wszelkie warunki.

Na trasie z Gliwic do Rybnika znajdują się liczne atrakcje – m.in Zalew Rybnicki, klasztor cystersów czy zabytkowy dworzec w Rudach.

Pierwszy odcinek linii (Gliwice ? Rudy) uruchomiono w 1899 roku. Cały przejazd, na odcinku ze stacji Gliwice Trynek do Rud, trwał wówczas 55 minut. W 1945 roku żołnierze radzieccy spalili część dworców znajdujących się na trasie (m.in. w Bojkowie i Pilchowicach) oraz rozkradli torowiska.

Po wojnie, stopniowo zamykano kolejne odcinki.

W 1991 roku całkowicie zawieszono ruch osobowy na trasie wąskotorówki. Dwa lata później Wojewódzki Konserwator Zabytków zadecydował o wpisaniu całej linii do rejestru zabytków. Latem 2001 roku kolejkę reaktywowano na odcinku Rudy – Stanica. (mpp)