W Gliwicach nie brakuje ostatnio inwestycji drogowych o kluczowym znaczeniu dla miasta, jak budowa obwodnicy, przebudowa placu Piastów i placu przed dworcem PKP czy ul. Piwnej. Kolejne są planowane bądź brane pod uwagę. Dotyczy to m.in. rozbudowy zjazdu z ul. Tarnogórskiej na DK88, a także przebudowy ul. Portowej.
W ostatnich dniach w mediach społecznościowych opublikowano korespondencję na temat ekranów akustycznych wzdłuż Alei Jana Nowaka-Jeziorańskiego, których montażu chcieliby mieszkańcy Żernik. Pojawia się tam wątek, o który postanowiliśmy zapytać Zarządu Dróg Miejskich – chodzi o rozbudowę wspomnianego na początku zjazdu Tarnogórska/DK 88 do tzw. pełnej koniczyny. Drogowcy przystąpią do realizacji tego zamierzenia, jeżeli będzie tego wymagało natężenie ruchu samochodowego.
Całość dokumentu: ekrany akustyczne odpowiedź UM do rady dzielnicy Żerniki
Projekt jest gotowy. Pozyskano ZRiD*. Obecnie trwa budowa Centrum Przesiadkowego i całość prac skupiona jest wokół jego powstania. Po zakończeniu realizacji tego zadania, przyjrzymy się czy i jak zmieni się ruch w obrębie miasta, nie tylko jego centrum. Wówczas będą podejmowane dalsze decyzje
– poinformowała w odpowiedzi na nasze zapytanie Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzeczniczka ZDM Gliwice. (*ZRiD to zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.)
Możliwe zmiany na Portowej i Edisona
Nie tylko organizacja zjazdu Tarnogórska/DK 88 w przyszłości może ulec zmianie. Ostatnio wzdłuż ul. Portowej wycinane były drzewa, Zarząd nie planuje jednak w zamian za nie wykonać nasadzeń przy tej samej drodze. Nasuwa to podejrzenie, że w przyszłości i tu planowana jest zmiana, szczególnie, że w pobliżu ma zostać przebudowane skrzyżowanie ulicy Edisona z DK 88 (w rejonie zamkniętego już Tesco miałby powstać bezkolizyjny węzeł drogowy), a pierwsza z tych ulic ulegnie rozbudowie (na razie przedsięwzięcie jest w fazie opracowywania koncepcji).
– Aktualnie opracowywana jest koncepcja, która pozwoli określić możliwości, warunki techniczne i formalne ewentualnej przebudowy wraz z szacunkowymi kosztami, jakie musiałyby zostać poniesione. Po opracowaniu dokumentu, który powinien być gotowy wiosną przyszłego roku, powzięte zostaną dalsze decyzje czy realizacja jest możliwa zarówno od strony technicznej jak i finansowej. Następnym krokiem byłoby przeprowadzenie przetargu na opracowanie projektu budowlano wykonawczego, a finalnie kolejny przetarg, który wyłoniłby wykonawcę prac – wyjaśnia Stiborska.
W odniesieniu do naszego zapytania, czy planowana jest również przebudowa odcinka ulicy Portowej od mostu/skrzyżowania z ul. Edisona do ronda DTŚ, rzeczniczka Zarządu Dróg potwierdza, że taki zakres jest rozpatrywany. Biorąc jednak pod uwagę przeciągłość postępowań w zakresie zamówień publicznych, samych robót należy spodziewać się nie wcześniej, niż za kilka lat.
(ŻMS)
fot. 24gliwice.pl