Ostatnie wyburzenia, wycinka drzew, sprzątanie terenu – centrum Gliwic zmienia się praktycznie z tygodnia na tydzień.
To dopiero początek wielkich zmian. Żeby udało się zrealizować ambitny plan i wybudować bardzo skomplikowany odcinek „średnicówki” w dwa lata, wykonawcy będą musieli narzucić niemal szaleńcze tempo prac.
Prace przygotowawcze prowadzone są równolegle w różnych miejscach przyszłej Drogowej Trasy Średnicowej.
[flashvideo file=”http://www.24gliwice.pl/tv/20130212_dts.flv” /]Realizacja: Katarzyna Klimek, Łukasz Gawin. Za pomoc w przygotowaniu materiału dziękujemy DTŚ S.A.Ogromne zmiany czekają dzisiejsze skrzyżowanie ulic Portowa-Jana Śliwki – Orlickiego.
Początek odcinka G2 wpisano w ślad istniejącej ul. Portowej. Nad skrzyżowaniem z ul. Śliwki trasa pobiegnie wiaduktem (pod nim będzie skrzyżowanie ulic Jana Śliwki i Orlickiego). W pobliżu skrzyżowania, DTŚ poszerzona jest o bezkolizyjne zjazdy i wjazdy. Następnie droga biegnąc obok zakładu energetycznego Tauron dotrze na tereny Fabryki Drutu.
W okolicy portierni Fabryki Drutu (która zostanie wyburzona) powstanie rondo, z którego zjazdy prowadzić będą m.in. na ul. Dubois, wiadukt w ciągu ul. Sienkiewicza (prowadzący do Instytutu Onkologii) i na drogę, która połączy rondo z istniejącym wiaduktem w ciągu ul. Getta Warszawskiego. Drogowa Trasa Średnicowa poprowadzona będzie pod wiaduktem w ciągu ul. Sienkiewicza i pobiegnie między ul. Dubois i wzdłuż Parku Chopina.
Biegnąc wzdłuż Parku Chopina DTŚ poprowadzona w wykopie osłonięta będzie ekranami by mniej więcej na wysokości wejścia do Parku (od strony ul. Fredry) wpaść do tunelu. Tunelem trasa pobiegnie aż za ul Dworcową pod ul. Zwycięstwa i pod ul. Dworcową). Odcinek DTŚ od wlotu do tunelu pod ul. Zwycięstwa zabudowany jest na całej szerokości. Góra tunelu zostanie wyłączona z ruchu kołowego, nie będą mogły stać na niej równiej budynki. Prawdopodobnie zagospodarowana zostanie jako zieleniec z elementami małej architektury.
Na odcinku od ul. Zwycięstwa do ul. Dworcowej góra tunelu będzie zwężona – pojawią się bowiem w tym miejscu wjazd do tunelu z ul. Dworcowej i wyjazd z tunelu na ul. Dworcową. Podróżujący DTŚ-ką będą mogli więc albo wjechać w tym miejscu do centrum miasta albo jechać dalej, znów tunelem pod ul. Dworcową.
Wyprowadzona z tunelu DTŚ pobiegnie w wykopie pod wiaduktem w ciągu ul. Częstochowskiej do przejścia pod ul. Konarskiego. Koniec odcinka G2 będzie w rejonie ul. Baildona.
Co warto wiedzieć o „średnicówce”
Tunel poprowadzony przez śródmieście będzie miał prawie 500 metrów długości i szerokość od 10,90m – 20,40 m.
Cały odcinek G2 będzie miał długość około 5,6 km.
Zieleń widoczna na wizualizacjach to nasadzenia, które pojawią się już po wybudowaniu trasy. W ogromnej większości nie są to drzewa obecnie rosnące.
Inwestycja ma zostać zrealizowana do końca 2014 r. Przez najbliższe dwa lata kierowcy muszą liczyć się z dużymi utrudnieniami w ruchu.
Od lipca 2012 roku prace trwają również na odcinku G1 średnicówki” prowadzącym od ul. Kujawskiej do granicy z Zabrzem.
Oddana do użytku część Drogowej Trasy Średnicowej, usytuowana jest na terenie Katowic, Świętochłowic, Chorzowa, Rudy Śląskiej i Zabrza. Gliwice to ostatni jej odcinek.
Drogowa Trasa Średnicowa posiada powiązania z zewnętrznym układem komunikacyjnym: drogą krajową nr 88, autostradą A4, autostradą A1, drogami krajowymi biegnącymi w kierunku Warszawy, Krakowa i Bielska-Białej.
Odcinek G1 „średnicówki” buduje firma Skanska, G2 konsorcjum firm Eurovia Polska i Bilfinger Berger Budownictwo. Inwestorem zastępczym jest spółka Drogowa Trasa Średnicowa.
Na odcinku G2 ?średnicówki? powstanie 14 obiektów inżynierskich- kładki dla pieszych, mosty, wiadukty, tunel.
Wybudowanie obydwu gliwickich fragmentów „średnicówki” będzie kosztować prawie miliard złotych.